Tillbaka

Kalla kulor byter namn

2017-06-08
av Kalle Laxgård
Hans-Olov Öberg och Sofia Ejheden på Southside stories
Foto: Pressbild

Kalla kulor blir Southside Stories. Det södermalmsbaserade förlaget byter namn – och tar samtidigt in nya delägare för att växa snabbare.

Nyligen gjorde det franskspråkiga förlaget Sekwa en nyemission för att kunna växa. Nu är det dags för nästa förlag i samma storleksklass.

Sedan 2010 har Kalla kulor ökat omsättningen, från 2 till drygt 5 miljoner kronor. För att öka tillväxttakten ytterligare tar bolaget nu in sammanlagt 2 miljoner kronor från ett femtontal investerare i en nyemission.

– Jag är finansanalytiker i botten och har inte haft några problem att få förlaget att växa. Men det finns alltid en gräns för hur mycket det kan växa av egen kraft, säger förlagschef och medgrundare Hans-Olov Öberg.

Enligt honom har inget nytt kapital stoppats in i bolaget sedan det startades 2001. När det nu sker är målet är att ”minst dubbla omsättningen de närmaste åren”.

I dag består Kalla kulor av fyra anställda och ger ut 15-20 titlar per år.

– Vi ska inte utöka utgivningen så värst mycket. Däremot ska vi satsa på att komma över ännu bättre projekt. Och på att kunna marknadsföra dem bättre. Då behöver vi expansionskapital, säger Hans-Olov Öberg.

Samtidigt som de offentliggör nyemissionen passar Kalla kulor på att byta namn.

Framöver ska förlaget istället gå under namnet Southside Stories.

En viktig anledning till namnbytet är att det sedan flera år har en allt större internationell utgivning.

– Då har vi märkt att Kalla kulor som namn inte funkar, säger Hans-Olov Öberg.

– Det är tuff konkurrens på att hitta toppförfattarna i Sverige och övertyga dem om att komma till oss. Att hitta väldigt bra utländska är mindre komplicerat.

Till hösten är endast en av titlarna på förlagets lista skriven av en svensk författare.

Men att namnbytet också skulle röra sig om ett profilbyte av förlaget tillbakavisar Hans-Olov Öberg.

– Vi är samma människor och har samma ”här kommer vi anda”. Du kommer att känna igen oss.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.