Tillbaka

Katastrofår för Adlibris

2019-02-15
av Lars Schmidt
Foto: Niklas Strömberg

Logistikproblem, utbyggnader av lager och nytt IT-system gjorde 2018 till Adlibris sämsta år någonsin. Förlusten blev 125 miljoner kronor, samtidigt som Bonnier Books förbättrade sitt resultat.

Samtidigt som Adlibris ökade omsättningen med 12 procent till drygt 1,8 miljarder kronor gjorde bolaget sin första förlust på nära två decennier.

Förlusten på 125 miljoner kronor förklaras av ”investeringar i IT, en omfattande utbyggnad av logistikanläggningen samt en svag decemberförsäljning”, skriver bolaget i bokslutskommunikén.

Samtidigt ökade bolaget sin försäljning av annat än böcker, som leksaker, spel och köksprodukter. 24 procent av försäljningen står nu för annat än böcker, 2017 var motsvarande siffra 18 procent.

För Bonnier Books, med en omsättning på cirka 6 miljarder kronor, var 2018 ett betydligt bättre år. Rörelseresultatet blev 154 miljoner kronor, en fördubbling från 2017. De totala förlagsintäkterna ökade, samtidigt som försäljningen av fysiska böcker i framför allt Finland och Norge gick dåligt.

Tyskland, med gruppens största förlagsverksamhet gjorde ett ”urstarkt år, med stark tillväxt och ett rekordresultat”, skriver bolaget. I Finland förbättrades resultatet för WSOY, som gjorde en vinst på 23 Mkr, medan bokhandelskedjan Akademen gick dåligt.

Norge hade det hälftenägda Cappelen Damm ett svagt år med stora förluster i bokhandelskedjan Tanum.

– Cappelen Damm och Akademen är de två delarna som står i fokus nu för en turnaround, säger Bonnier Books vd Håkan Rudels.

I Storbritannien pågår arbetet med att förbättra resultaten efter det mycket dåliga 2017.

– Verksamheten gjorde förlust på helåret, men utvecklingen vänt under de 4-5 sista månaderna, säger Håkan Rudels.

Bookbeat fick under året 150 procent fler betalande abonnenter och gick under slutet av året in på den tyska marknaden.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.