Tillbaka

"Klart det kommer bli konkurrens"

2019-02-15
av Kalle Laxgård
Anna-Lena Hernvall, förlagschef på nya Fakta/Forum.
Foto: Sara Mac Key

Forum och Bonnier Fakta slås samman och bildar ett storförlag med omsättning på närmare 300 miljoner kronor.

Chef blir Anna-Lena Hernvall.

– Framför allt breddar vi vårt erbjudande, säger hon.

Det har varit en turbulent vecka för Forum.

Inledningen: Den norske hotellmiljardären Petter Stordalen rekryterade tre nyckelpersoner till den kommande Sverigeetableringen av sin förlagsgrupp Strawberry Publishing.

Avslutningen: Förlaget slås samman med Bonnier Fakta.

Att det nya storförlaget presenteras just nu är en direkt konsekvens av veckans händelser. I den ursprungliga planen låg att gå ut om ett par veckor.

– Det har varit en omtumlande vecka på många sätt och vis. Inte minst för Forumgänget, men det påverkar även oss såklart, säger Anna-Lena Hernvall, tidigare operativ chef för Bonnier Fakta och ny förlagschef.

Adam Dahlin, tidigare förlagschef för Forum, blir litterär chef för nya förlaget. Enligt Anna-Lena Hernvall har de förberett sammanslagningen länge.

– Det var en idé som föddes ur Adam och mig. Vi har pratat om bokbranschen och framtiden och för ungefär ett år sedan insåg vi att vi hade väldigt lika syn, säger hon.

Sedan i höstas har idén blivit allt mer konkret.

Utöver Forum och Bonnier Fakta rymmer det nya förlaget även produktföretaget Bonnier Brands och online-utbildningsdelen Brillbee. Drygt 30 medarbetare och en utgivning på 110 titlar om året.

Den främsta vinsten med sammanslagningen är att kunna erbjuda upphovspersoner större möjligheter, säger Anna-Lena Hernvall.

– Vi kan erbjuda våra författare mycket mer. På Bonnier Fakta har vi redan tidigare jobbat med Bonnier brands, vi gör produkter, som adderar till författarskap. Vi har fått in Brillbee och kommer också att satsa dedikerat på affärsutveckling framåt. Det kommer att bli ett riktigt stort förlag.

Ännu har förlaget inget namn. Det kommer under våren.

– Vi har funderat mycket på det: Ska vi lyfta upp ett av våra befintliga varumärken och samla de andra under? Ska vi fortsätta ha olika namn? Men vi har landat i att skapa ett nytt övergripande förlagsnamn som kan omfamna de varumärken vi har. Det ger inte minst en tydlighet internt, att alla jobbar på samma förlag.

Hur påverkar sammanslagningen medarbetarna?

– Väldigt lite i första skedet. De kommer att fortsätta göra det de gör i dag. Men långsiktigt hoppas vi att det här ska bli något roligt, att man kommer att kunna jobba med både och (skönlitteratur och fakta, reds anm.).

Kommer det ge några övertaligheter?

– Nej, det kommer det inte.

Vilka rekryteringar behöver ni göra?

– Vi behöver framför allt få in mer kompetens på det skönlitterära området. Två förläggare nu under våren. Det är ju med tanke på det som hände tidigare i veckan.

Forum tappar tre viktiga medarbetare till Strawberry Publishing, som blir en ny tydlig konkurrent. Hur ser ni på den nya konkurrensen?

– Det kommer ny konkurrens hela tiden, vilket är ganska roligt i den här gamla branschen. Det är inte bara Strawberry som dykt upp på senare tid. Vi gör det här för att stå rustade för framtiden, både för konkurrensen från nya förlag men också från Netflix och andra underhållningsalternativ.

Men Strawberry är en aktör som har ett kapital få förlag har.

– Absolut, så är det. Men vi har också ett ganska bra kapital. Och är ett stort och stabilt förlag. Det är klart att det kommer att bli konkurrens men vi kan inte göra mer än det vi tror på.

Hur tror du att Strawberry Publishings intåg i Sverige kommer att påverka svenska förlagsbranschen?

– Det blir ytterligare en konkurrent. Nu vet vi inte exakt på vilka områden, men förmodligen där vi jobbar. Så det kommer säkert att påverka. Vi ser det redan i dag, det blir tuffare och tuffare förhandlingar om villkor, författare som ställer förlag mot varandra, agenter som också ställer större krav. Men vi ökar vår möjlighet att möta det med något väldigt maffigt, det är inte många som kan mäta sig med Fakta/Forum i dag.

Ser du någon risk att ni förlorar författare till Strawberry framöver?

­– Vi kommer säkert tappa några, det vore nästan konstigt annars. Men jag hoppas också att vi ska kunna locka andra.

Hur ska ni göra för att minska risken?

– Det handlar om att vara duktig på det man gör. Vi har otroligt kompetenta medarbetare. Långsiktigt tror jag att det är kvalitet man konkurrerar med.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.