Tillbaka

Kommentar: Bonniers borde vara oroliga

2017-05-09
av Tove Leffler

Bonniers har varit dominerande på den svenska bokmarknaden så länge alla nu levande kan minnas. Genom åren har företaget stått relativt ohotat och snarare stärkt sin position genom uppköp som Pocketgrossisten, Pocketshop och Adlibris. 

Man har sällan varit först, men låtit någon annan etablera sig och skapa sig en position på en marknad och sedan köpt upp. Däremot har många av Bonniers ledare varit duktiga på att förvalta och bygga vidare. Inte alltid, men ofta.

Tänkte man likadant med Storytel? Erbjöd de sig kanske till och med att köpa?

Eller åkte tåget förbi utan att de hann reagera på Sveavägen?

För det förväntade hade varit att Bonniers köpte upp Storytel och la under sig ännu en del av marknaden. Nu fick företaget i stället lansera en egen streamingtjänst och försöka plocka marknadsandelar som en underdog eller uppstickare. Det är man inte van vid. Och hittills har det inte heller lyckats. Redan förra sommaren var de oroliga på Sveavägen. Personer med erfarenheter från exempelvis musikbranschen blev kontaktade för att hjälpa till och svara på frågan: Hur ska vi få Bookbeat att lyfta och dessutom flyga förbi Storytel?

I stället köpte Storytel Bonnierförlagens största konkurrent, Norstedts.

Och plötsligt hade ett skifte skett på riktigt.

För bara ett par år sedan skrev vi stora reportage om att Bonniers tar över världen. Jacob Dalborg poserade med en jordglob på vårt omslag. Nu skriver vi motsvarande artiklar om Storytel, som köper förlag och lanserar sin streamingtjänst i Ryssland, Indien och Förenade Arabemiraten. Platser där Bonniers inte finns.

Visst, Bonniers växlar upp. Att göra Wahlström & Widstrand till ett imprint var ett vettigt beslut. Förlaget har under lång tid varit otydligt i sin profil och, precis som Håkan Rudels sa, att ha tre skönlitterära förlag är för mycket i dagens läge. Att i stället ha imprint som är profilbundna som Yourlife eller det nya romance-imprintet är mycket smartare. De är även lättare att lägga ner om det skulle vara så.

För någon månad sedan kom dessutom nyheten att man startar Bonnier Bookery – ett digital first förlag. Ett tydligt svar på Storytel originals, även om det enligt uppgift ska "göra mer och ha en bredare utgivning".

Men skedde inte detta alldeles för sent?

Nej, Bonniers styrka har aldrig varit att slå underifrån, att springa ikapp.

Så nu undrar jag – hur oroliga är de på Sveavägen? För det borde de vara.

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.