Tillbaka

Kommentar: En deal som förvånar

2018-09-11
av Per PeKå Englund

Jag blev förvånad över att Storytel har en annan affärsmodell med Bonnierförlagen.

För mig har det börsnoterade streamingföretaget varit synonymt med revenue share.

Det är dessutom uppseendeväckande att Bonnierförlagen får så mycket mer pengar för en lyssning av en ljudbok än vad konkurrenterna får.

Men det ska sägas direkt; avtal är svåra att granska journalistiskt.

Det är ju mer regel än undantag att det finns sekretessklausuler i avtalen. Särskilt när det gäller sådana här avtal. Därför går det givetvis inte att slå fast exakta siffror.

Svensk Bokhandels rutinerade reportrar har under lång tid arbetat med att få fram olika författares avräkningar för ljudboksersättning. Sedan har vi jämfört vilken royaltyersättning en Bonnierförfattare fått och vilken royaltyersättning en författare på ett annat förlag fått.

Skillnaderna har varit stora. Det har handlat om mer än dubbelt så hög ersättning i de avräkningar vi granskat; minst 40 kronor för en nedladdning/lyssning istället för runt 20 kronor. Och ännu större skillnader för nyheter.

Men Jonas Tellander, vd för Storytel, kan inte kommentera innehållet i själva avtalet med Bonnierförlagen. Just där är han bakbunden av sekretessklausuler. Tråkigt nog avstår Tellander från att övergripande förklara varför alla har revenue share utom Bonnierförlagen. Tellander har annars i många sammanhang varit väldigt öppen med att han vill diskutera ersättningsmodellen med förlagen inför framtiden.

För en månad sedan skrev han så här om Storytels roll i bokbranschen:

http://www.svb.se/nyheter/debatt-bokbranschen-maste-komma-i-takt-med-tiden

Håkan Rudels, vd för Bonnier Books, har samma sekretessklausuler i avtalen att ta hänsyn till. Det är därför han inte vill specificera ersättningsnivån från Storytel och uttrycker sig mer generellt om minskning av snittintäkter på nyheter och ökning av backlistförsäljning. Men Rudels är väldigt rak när han säger:

”Vi har aldrig haft revenue share med någon. Ett sådant avtal utan golv eller tak kan vi inte skriva.”

SvB kan därmed slå fast att affären mellan Bonnierförlagen och Storytel skiljer sig markant från den modell streamingtjänsten har med de andra förlagen. Både i själva upplägget och i ersättningsnivåerna.

Vi på redaktionen har hört rykten om att Bonniers har en annorlunda, och bättre, deal under lång tid. Men vi har väntat med publicering tills vi haft tillgång till avräkningar samt en bekräftelse på revenue share-nyheten – eller rättare sagt avsaknaden av revenue share – från någon av de inblandade på Bonnier Books eller Storytel.

Det är förståeligt att det svämmar över av en mängd känslor – som orättvisa och ilska – i bokbranschen nu.

Men strikt affärsmässigt är det inte ovanligt att olika aktörer förhandlar sig till olika avtal på en fri marknad. Det är heller inte ovanligt att man kan ha olika affärsmodeller i olika avtal beroende på hur viktig motparten är för ens egen affär.

Storytel har på relativt kort tid blivit en livsviktig intäktskälla för en del aktörer.

Det finns ett behov av en öppen diskussion och någorlunda lika villkor i en bransch som blir allt mer beroende av ljud i allmänhet och Storytel i synnerhet.

Kan Bonnierförlagen erbjuda stora genreförfattare mycket bättre royalty för ljud än Printz Publishing, Lind & Co, Piratförlaget, Norstedts och andra aktörer så kan det slå hårt mot förlagsbranschen.


Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.