Tillbaka

Kommentar: Några funderingar om bokförsäljningsstatistiken

2017-08-31
av Tove Leffler
Foto: Sara Mac Key

Bokförsäljningen under årets sex första månader ökade med 4,5 procent. Det är en glädjande nyhet. Men tittar man lite närmare på siffrorna finns det flera varningsflaggor att hissa. 

Våra tre streamingtjänster, Storytel, Nextory och Bookbeat, är huvudanledningen till den ökningen. Totalt ökade de med 55 procent jämfört med samma period förra året. Och får man tro det som SvB hör om förlagens intäkter är det fortfarande Storytel som har den absolut största delen av den kakan.

Även näthandeln ökar, med 6,4 procent. I rapporten slås den ihop med bokklubbarna och med tanke på den kräftgång som dessa fört de senaste åren kan man misstänka att ökning för nätbokhandeln är ännu större. Detta bekräftar den utveckling som vi sett under en längre tid, vi handlar mindre i butik och mer hemifrån vår soffa/säng/solstol. Oavsett om det gäller fysiska böcker eller digitala från abonnemangstjänsterna.

Den fysiska bokhandeln fortsätter nämligen att tappa, med 4,7 procent jämfört med samma period förra året. Det stämmer väl överens med siffror som vi hört från exempelvis Ugglan. Enligt uppgifter till SvB gick rean riktigt dåligt i år, det kan vara en av förklaringarna.

Alla de här sakerna såg vi redan när siffrorna för 2016 kom. Det stora trendbrottet ligger i pocketen, som tappade 7,5 procent jämfört med förra året.

Det är emellertid inte så förvånande. Det har länge pratats om att det är primärt pocketböckerna som hotas av det digitala. Dessa små behändiga, men inte alltid så snygga, slit-och-släng-böcker, vill man inte nödvändigtvis ha i sin bokhylla eller på sitt vardagsrumsbord. De är lätta att byta ut mot digitala ljudböcker. Dessutom, som en kollega här på SvB noterade, är det mycket skönare att ligga på en strand och lyssna på en ljudbok en att böka med en pocket, få ont i nacken och kladda ner sidorna med solkräm. En annan aspekt är naturligtvis att om du tröttnar på en bok i din prenumerationstjänst är det bara att byta till en annan – utan att behöva lämna din hängmatta (inte ens i EU numera).

Men det finns en annan anledning till att pocketen rasar och den ser vi i dagligvaruhandelns siffror. Denna tappade 16,4 procent jämfört med samma period 2016. 16,4 procent!

Vad detta beror på kan vi inte veta säkert, men för att bokförsäljning i dagligvaruhandeln ska fungera krävs det att någon som kan och bryr sig om böcker hanterar den. För de flesta som arbetar på Coop eller Ica kan inte det. Och finns det inte böcker synligt och tillgängligt, väljer en kund som storhandlar mat inför helgen något annat. Hen åker inte till närmsta bokhandel för att handla dem. Inte heller klickar hen hem dem från nätet. Däremot kanske hen lyssnar på dem i sin abonnemangstjänst om de dyker upp där.

Dagligvaruhandeln har varit en viktig kanal för pocketen. Men den har även varit en viktig kanal för inbundna böcker av vissa storsäljande författare. Och där har vi kanske det stora problemet för förlagen. Även om stormarknader krävt enorma rabatter har de också köpt enorma mängder – utan returrätt. Om storsäljande författare tappar den försäljningen till exempelvis abonnemangstjänster innebär det väldiga intäktstapp för både förlag och författare. Mer om detta kan ni läsa i nästa nummer av Svensk Bokhandel som kommer den 8 september.

Vad som ändå är positivt med dessa siffror är Niclas Sandin på Bookbeat inne på. Kampen om kundens tid är stenhård och att folk väljer boken är väldigt glädjande. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.