Tillbaka

Lilla Piratförlaget och Gilla böcker går ihop

2015-09-16
av Anton Assarsson
Anna Danielsson Levin och Ada Wester, Gilla Böcker.
Foto: Ola Kjelbye

Lilla Piratförlaget och Gilla böcker vill stärka sina positioner på barn- och ungdomsmarknaden ytterligare.
Förlagen går nu ihop och bildar en gemensam redaktion.

Den första gemensamma utgivningen kommer att presenteras i oktober och böckerna ska finnas i butik våren 2016.

Lilla Piratförlagets förlagschef Erik Titusson blir vd och förlagschef för det nya förlaget. Han lockas av bredden som sammanslagningen innebär – där Lilla Piratförlaget kommer hålla fokus på barn och Gilla böcker på tonåringar och unga vuxna.

– När vi nu presenterar en gemensam lista så blir den väldigt stark, fär då har vi får titlar för alla från spädbarnsåldern till 20-åringar.

Förra året hade Lilla Piratförlaget en omsättning på drygt 9 miljoner kronor och Gilla böcker drygt 3,5 miljoner kronor.

Formellt är det Lilla Piratförlaget som köper upp Gilla böcker, och Erik Titusson går tillsammans med Ada Wester och Anna Danielsson Levin från Gilla böcker in som delägare. Vad Gilla böcker värderades till i uppköpet vill Erik Titusson inte kommentera.

Namnet på den nya konstellationen blir Lilla Piratförlaget.

– Men Gilla böcker kommer att finnas kvar som varumärke och imprint. Med en större organisation i ryggen får våra författare och böcker en ännu större potential att nå en bredare publik, säger Anna Danielsson som blir marknads- och försäljningsansvarig.

Sammanslagningen kommer inte att innebära några förändringar på personalsidan, förutom att redaktionen blir större när Gilla böcker flyttar in i Lilla Piratförlagets lokaler på Kaptensgatan i Stockholm.

Förlagen har diskuterat ett samarbete under ett års tid.

– Jag har sneglat på Gilla böcker en längre tid. Jag har märkt att vi har en gemensam bild av hur man driver förlag. Och sedan tycker jag våra respektive utgivningar kompletterar varandra, säger Erik Titusson.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.