Tillbaka

Litet liv blev stor försäljning

2018-12-07
av Emma Olsson
Daniel Sandström, litterär chef på Albert Bonniers förlag. Bilden på bokens omslag, tagen av Peter Hujar, heter »Orgasmic man
Foto: Sara Mac Key

Bara översättningen av de 736 sidorna skulle kosta över 200 000 kronor. Längden gör den omöjlig som ljudbok. Men reak­tionerna på sociala medier ledde ändå till Bonniers köp. I dag har Ett litet liv sålt i 120 000 exemplar bara i Sverige.

Daniel Sandström är litterär chef på Bonniers och bokens svenska förläggare. Han läste en notis i The New Yorker när Ett litet liv släpptes i USA i mars 2015.
– Vissa recensioner var extatiska, andra var reserverade. Jag kände till Hanya Yanagihara. Hennes första bok var en kritikerfavorit, men hade inte sålt särskilt bra. Jag blev avskräckt för att Ett litet liv var på 736 sidor, säger han.

Debuten påminde om Nabokov, förklarar han. Uppföljaren är mer som en Smiths-låt.
– Jag var helt oförberedd på den. Den utmanar vissa konventioner när det gäller smak och berättande. En queerestetik som hon har utvecklat på ett sätt som man inte sett förut. Jag tänkte jättemycket på Smiths och Morrissey, och ju mer den gick ihop för mig desto mer förtjust blev jag.

Han beskriver boken som en traditionell »coming of age«-story som flyttar gränser för hur och vad man får skriva om övergrepp och lidande, men också en roman om vänskap under Ferrante-kulten.

Catherine Eccles, Bonniers litterära scout i London, pratade om Ett litet liv. Den fick drömrecensioner – och sågningar – i traditionella medier. Men det var på nätet det hände.
– Det blev snabbt mycket virala grejer. Folk som började vittna om vad de tyckte, inte bara att de gillade den, utan att de blev förstörda av den. Vi hade en redaktör på jobbet, Rachel Åkerstedt, som kom till jobbet och var helt tårögd, säger Daniel Sandström.

Det var reaktionerna på boken som attraherade mer än själva texten. I alla fall till en början.
– Estetiken, omslaget – den fick ganska snabbt förkämpar i medierna. Det var too much. Och den bejakade det i stället för att förneka det. När jag förstod vilken estetisk sensibilitet som hon använt för att göra projektet, kompromisslösheten, desto mer intresserad blev jag liksom, förklarar han.

En kollega på ett konkurrerande förlag kallade omslaget »det fulaste han någonsin sett«. Den svartvita bilden är tagen av Peter Hujar, och heter »Orgasmic Man«.
– Yanagihara förstod att omslaget, det skulle fungera i sociala medier. Det är ett omslag som man lägger märke till. Man vet inte om mannen på bilden känner väldig smärta, eller väldig lycka, säger Daniel Sandström.

Det var kort efter Londonmässan han bestämde sig.
– Normalt gör vi inte så att vi köper böcker på 700 sidor. Det är rätt surt om de inte fungerar. Jag var helt klart intresserad men eftersom det var så mycket som talade emot den … Den fortsatte bubbla på sociala medier, det var något som kokade i den här boken och jag tänkte att vi kör, säger Daniel Sandström.

Han kan inte berätta vad han betalade, »men den var inte superdyr«. Förhoppningen var 6 000 sålda exemplar. Då skulle köpet betala sig. Pocketupplagan, som gavs ut i Sverige våren 2017, har sålt i 70 000 exemplar.

Daniel Sandström påpekar att det aldrig hade blivit något köp om Ett litet liv inte redan landat i USA, och om inte nätet hade börjat koka över på Goodreads och andra boksajter.
– Det är nyttigt att vänta in reaktionerna, när boken väl kommit ut. Det är inte lika glamouröst som att köpa in den på en gång, men ska man vara noggrann med företagets pengar är det bra, säger han.

Kommer du att toppa detta?
– Kanske någon gång. Det är ju ett fenomen. Vi pratar tre år efter att jag köpte boken och den har varit mycket speciell. Det vore jättefint om det inte vore så – men man måste ha tur. Det är bara så.

FAKTA

Ett litet liv

Titel: Ett litet liv (A Little Life).

Författare: Hanya Yanagihara, USA.

Förlag: Albert Bonniers.

Förläggare: Daniel Sandström.

Utgivningsår: 2016.

Antal sålda ex i Sverige: 120 000.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.