Marknadsföring på en liten budget

  Samarbeta med andra företag, läs bloggar, klä ut dig till dina läsare och bjud in dina konkurrenter att föreläsa om sina framgångsrika kampanjer. Det är några av de saker som föreslogs på ett seminarium om marknadsföring för förlag under bokmässan i Frankfurt.

Publicerad

Under de senaste tio åren har förutsättningarna för förlagens marknadsavdelningar ändrats radikalt. Vi har färre bokhandlare och de som finns kvar har det tufft, mycket på grund av konkurrens från nätbokhandeln och varuhusen. Varuhusens starka framfart har lett till en minskad bredd i utbudet och alltså färre platser att synas på. Det gör att förlag måste hitta nya sätt att nå sina läsare, fastslog Amelia Fairney, marknadsdirektör på Penguin UK under seminariet Marketing for Publishers. Det var första gången Amelia Fairney besökte mässan, trots att hon jobbat i branschen i femton år.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS