Tillbaka

Michelle Obamas första tid i Sverige

2018-11-26
av Emma Olsson
Michelle Obamas bok intar svenska listtoppen.

Michelle Obamas Min historia slår rekord i Storbritannien och USA. I Sverige intar den topplistan hos Akademibokhandeln och Adlibris – men de exakta siffrorna är hemliga.

Den 13 november släpptes Michelle Obamas bok Min historia i hela världen. Brittiska och amerikanska branschmedia rapporterar succéer utöver det vanliga; I Storbritannien är boken den mest snabbsäljande inbundna fackboken sedan 2013 – under sin första vecka drog den in motsvarande 9,8 miljoner kronor. I USA och Kanada tryckte Penguin Random House 1,8 miljoner exemplar av den första upplagan, nu är 800 000 nya exemplar på väg genom pressarna.

Svenska branschaktörer är snålare med siffror.

– Vi har ett säljmål på 50 000 exemplar, och jag ser ingen anledning att revidera det, säger Anders Sjöqvist, bokens förläggare på Forum.

På Bokus ligger Michelle Obama efter Hans Rosling, i skrivande stund – och tränger sig därmed före Jag är fotboll av Zlatan Ibrahimovic och Mats Olsson (Bonnier Fakta).

På Adlibris leder Zlatan över Michelle, och kategoriansvariga Taru Raita är nöjd:

– Vi har höga förväntningar på den och de viktigaste dagarna har vi precis framför oss men än så länge har den sålt mycket bra, säger hon.
Bokhandlarkedjan Ugglan köpte in 200 böcker till att börja med.
Titti Geisler på Lindhska bokhandeln i Örebro fick in 27 ex, och har sålt 10.

Hon säger att det är ungefär den utveckling hon förväntat sig, men att det är svårt att veta. Hon använder Jag är fotboll som referens.

– Den säljs för 199 kronor på Citygross. Vi har sänkt den till 329, men det är en smärtgräns för oss. Om förlagen vill ha kvar den fysiska bokhandeln så kan vi inte bli utskopade av matvarubutiker när det gäller stora titlar, säger hon.

Ljudtjänsterna är nöjda med premiärturen.

Anna Riklund, Head of Content Curation, på Bookbeat konstaterar att det går bäst för boken på svenska, trots att det är den forna first ladyn själv som läst in originalversionen.

– Det är en av våra mest startade böcker, i hård konkurrens med svensk höstutgivning. Den svenska versionen har faktiskt startats mer än tre gånger så ofta som originalversionen, sen böckerna släpptes. Ljudbokslyssnare i Sverige är onekligen trogna det svenska språket, säger hon.

Hos Nextory är läget omvänt.

– Vi ser ett stort intresse för Michelle Obamas bok. Speciellt för den engelska ljudboken eftersom hon själv har läst in den. Sedan dagen boken släpptes har den legat på topplistan över våra mest lyssnade böcker, säger Shadi Bitar, vd och grundare.

Storytel hänvisar till Forum, som dock inte nämner exakta siffror.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.