Tillbaka

Näthandeln storsatsade på Black Friday

2017-11-28
av Philip Wallin
Adlibris ökade försäljningen – igen.
Foto: Ylva Sundgren

Både Adlibris och Bokus hade förlängda Black Friday-satsningar i år. Enligt företagen gick försäljningen bättre än i fjol. 

Black Friday satte fart på konsumtionen. Under fredagsdygnet (den 25 november) handlade svenskarna för 5,3 miljarder kronor. 1,7 miljarder mer än i fjol. Aldrig tidigare har det handlats så mycket under ett dygn i Sverige.

Enligt Postnords egen undersökning, där 1 500 personer tillfrågades, handlade 8 procent av konsumenterna böcker under det dygnet – både via e-handel och fysisk butik.  

Sakari Luovio försäljningschef på Adlibiris menar att nätbokhandelns försäljning ökade tvåsiffrigt jämfört med 2016.

– Lite bättre än förväntat. Vi startade i och för sig kampanjen lite tidigare än förra året, på torsdagen, och avslutade söndag kväll.

Adlibris kampanjade även under måndagen – Cyber Monday – ett koncept tänkt som en förlängning av Black Friday-helgen och samtidigt startskottet för julhandeln över internet.

– Det gäller att vi får med oss leverantörerna och förlagen på det också. Men visst det var en kanonstart på julhandeln. Vi har inte sett samma dipp i försäljningen som förra året efter Black Friday, säger Sakari Luovio.

Finns det en risk att julhandeln blir lidande nu?

– Det är den stora frågan. Men den här veckan startade väldigt bra så jag är optimistisk. 

Bokus hade också en utökad nätkampanj jämfört med i fjol då man kampanjade enbart under helgen. Nu inleddes Black Friday redan på tisdagen. Peter Brühl, chef för försäljning och e-handel, svarar kort i ett mejl till SvB att han är nöjd med försäljningen:

– Vi är mycket nöjda med försäljningen på Bokus under hela veckan, som var högre än förra året. Många titlar har haft stark försäljning under helgen. Extra stark efterfrågan hade Hur jag lärde mig förstå världen av Hans Rosling och journalisten Fanny Härgestam.

För Akademibokhandeln blev det ingen uttalad Black Friday-satsning. Bokhandelskedjan vände sig istället till sina många vänmedlemmar (1,3 miljoner) och erbjöd 20 procent rabatt på hela online-sortimentet mellan den 24–27 november. Och nu har man julen i sikte:

– Julen är vår i särklass viktigaste försäljningsperiod under året och att vi har laddat med starka kampanjer för att så många kunder som möjligt ska välja boken som årets julklapp, säger Maria Edsman, chef för försäljning och drift på Akademibokhandeln.

 

Black Friday i siffror
• Postnord hanterade 719 000 paket under helgen – 51 % fler än 2016.
• 58 % av konsumenterna handlade varor till sig själva.
• 11 % av konsumenterna handlade julklappar.
• 52 % av konsumenterna handlade på nätet.
• 33 % av konsumenterna handlade i fysik butik.
Källa: Postnord

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.