Tillbaka

Nextory tar in 30 miljoner

2017-04-27
av Sara Djurberg
Shadi Bitar, vd Nextory.
Foto: Sara Mac Key

Prenumerationstjänsten Nextory får in 30 miljoner kronor från investerare. Pengarna ska användas till marknadsföra och utveckla tjänsten ytterligare. 

Nextory lanserades hösten 2015 som en utmanare till Storytel, fast med fokus på e-böcker istället för ljudböcker. Företaget tog då in 20 miljoner kronor i investerarkapital och under 2016 har Nextory satsat mycket på marknadsföring för att värva nya kunder.

Enligt vd Shadi Bitar ökade antalet prenumeranter med 500 procent under fjolåret. Han vill dock inte avslöja hur många abonnenter Nextory har i dag.

– Vi har en stark tillväxt och en ambitiös plan, och ligger nu före vår plan, säger han.

Nu går Industrifonden, investmentbolaget Acacia och ett antal privata finansiärer in med ytterligare 30 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att förbättra och marknadsföra tjänsten ännu mer, enligt Shadi Bitar. Nextory kommer dessutom att utöka personalstyrkan, till en början anställs två personer till kontoret i Stockholm.

Fjolårets förlagsstatistik från Förläggareföreningen visade att e-boksförsäljningen stannade på ungefär samma nivå som 2015, medan digitala ljudböcker fortsatte att öka kraftigt.

Shadi Bitar tror att tillväxten för e-böcker kommer att bli betydligt större i år.

– Vi i Sverige var tidiga med att satsa på ljudböcker, men branschen har inte satsat på e-böcker. Nu är förlagen duktiga på att ge ut e-böcker och vi ser att läsandet ökar. Det är bara en tidsfråga innan det börjar växa kraftigt, vi tror det sker redan i år.

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.