Tillbaka

Norstedts stärker omvärldsbevakningen

2017-02-09
av Sara Djurberg
Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts.
Foto: Sara Mac Key

Norstedts förlagsgrupp anlitar startup-bolaget Signal signal för att bevaka genomslaget för sina böcker i poddar, hos youtubers och i radio och tv.

Det ska ge förlaget möjlighet att nå nya målgrupper. 

Norstedts förlagsgrupp följer vad som sägs om deras författare och böcker i tidningar, bloggar och i sociala medier. Nu breddar man omvärldsbevakningen till att även omfatta ljud och bild-medier som poddar och youtubekanaler.

– Det är nästan lite udda att vi inte har kunnat bevaka en så stor del av medielandskapet förrän nu. Kanaler som unga mediekonsumenter i dag kanske förlitar sig mer på än traditionella medier, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts.

Signal signal startades för bara ett år sedan av Tor Rauden Källstigen och Håkan Waara. Företaget samlar enligt egen utsago in ”hundratals timmar ljud varje dag” och transkriberar detta till text. Informationen analyseras sedan så att exempelvis Norstedts kan se hur ofta deras böcker omnämns och vilka som pratar om dem. Ett syfte är att hitta så kallade influencers som förlagsgruppen kan rikta sin marknadsföring mot. En influencer är en person eller grupp som anses ha stor makt att påverka många människors åsikter och köpbeslut.

– Det är ett redskap för oss att förstå vilken målgrupp som går igång på just den här boken. Det är viktigt för oss och våra författare att veta var det pratas om våra böcker. Ett annat syfte är att se om ett omnämnande ger någon effekt i uppmärksamhet och försäljning, säger Olle Lidbom.

I höstas kunde de se ett tydligt sådant exempel när Alex Schulman och Sigge Eklund pratade om Tone Schunnessons bok Tripprapporter i sin podd.

– Det dök inte upp i vår traditionella bevakning, men vi kunde ändå i efterhand se att det fick fler att börja prata om boken. Det blev startskottet till att den började sälja bra, säger Olle Lidbom.

Signal signal arbetar sedan tidigare med bland annat Microsoft, Malmö stad och Max Hamburgare.  

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.