Tillbaka

"Nu är det payback time"

2018-03-21
av Kalle Laxgård
Foto: Ylva Sundgren

Science fiction-bokhandeln i Stockholm är nominerad till priset Årets butik av Retail Awards.

För medgrundaren Maths Claesson är hedersbetygelsen lika hedrande som rättvis.

När finalisterna till årets Retail Awards presenterades under onsdagen finns bokhandelssverige representerad i två av kategorierna. Akademibokhandeln nomineras för sin kundklubb och Science fiction-bokhandelns Stockholmsbutik till det prestigefyllda priset Årets butik.

I nomineringen skriver juryn: ”Älskar man inte science fiction före besöket är det stor chans att kunderna är trollbundna när de kliver ut på gatan igen.”

Science fiction-bokhandelns medgrundare Maths Claesson är glad.

– Det är naturligtvis jätteskoj!

Själv har han varit med och drivit företaget sedan starten på 1980-talet. Han ser nomineringen som en revansch.

– När vi började var jag och alla andra som höll på med detta ufon. ”En butik som bara säljer science-fiction, hur tänker ni?”. ”Tror ni på flygande tefat också?”. I sociala sammanhang ville vi inte nämna vad vi höll på med. Sedan dess har allt växt och nu är det ett slags payback time. Utan att vi har förändrat oss ses vi nästan som affärsgenier i dag.

Maths Claesson förklarar hur hela detaljhandeln har förändrats sedan de startade i en källare på 1980-talet.

– Man ska veta allt om sina kunder och vara jäkligt nischad. Det har vi alltid gjort och varit. Men nu har tiden kommit ikapp. Nu när vi nomineras till Årets butik är det okej, jag kan tycka att det är rättvist. Och väldigt roligt. Att gå från ufo till att kanske bli Årets butik är skoj, säger han.

Vinnarna avslöjas under en gala i Stockholm den 21 maj.

 

Så lyder nomineringarna:

Science fiction-bokhandeln – Årets butik

Innanför dörrarna på Västerlånggatan 48 i Gamla stan öppnas en näst intill overklig värld. Butiken erbjuder så mycket mer än bara böcker. I lokalen, som stoltserar med tre plan, finns allt från filmer och kepsar till figurer och spel. Personalens hjärta klappar hårt för att dela med sig av sin nischkunskap – oavsett om du är en vanlig kund eller inbiten nörd. Älskar man inte Science Fiction före besöket är det stor chans att kunderna är trollbundna när de kliver ut på gatan igen.

Akademibokhandeln – Lojalitetsprogram

Akademibokhandeln vill sprida läsglädje och har med tydlighet och långsiktighet lagt ned själ, hjärta och hjärna för att visa detta i en bransch fylld av prispress och nätkonkurrens. Det har gett resultat. Lojalitetsprogrammet har nu nära 1,8 miljoner medlemmar, vilka har tillgång till många olika medlemsaktiviteter som hyllar det skrivna ordet. Medlemsförmånerna bidrar samtidigt till att göra de fysiska butikerna mer relevanta – en ambition som kan vara guld värd?

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.