Tillbaka

Nysatsning på Bokus Play

2018-11-06
av Emma Olsson
Vd Maria Edsman tror att det kan bli fler butiksnedläggningar under 2019.
Foto: Akademibokhandeln

Fler butiksnedläggningar och uppsägningar. Men också ett nytt grepp på den digitala abonnemangstjänsten Bokus Play. Så tacklar Akademibokhandeln utmaningarna för den fysiska handeln.

Innan jul kommer Akademibokhandeln att presentera ett vässat erbjudande som gäller Bokus Play för sina kunder. Men vad det är kan vd Maria Edsman ännu inte avslöja.

– Inom en inte alltför lång tid kommer vi att erbjuda Akademibokhandelns kunder vår abonnemangstjänst på ett sätt som är anpassat för dem., säger hon.

Ägarbolaget Volati har precis släppt rapporten för tredje kvartalet 2018, och det visar sig att Akademibokhandeln har minskat omsättningen med fyra miljoner kronor jämfört med samma period förra året. Periodens omsättning landar på 398 miljoner kronor.

Kedjan Akademibokhandeln omsatte 253,4 miljoner kronor, två miljoner sämre än tredje kvartalet i fjol, medan Bokus ökade omsättningen med en miljon till 148,4 miljoner kronor, skriver Market.se.

– Juli-augusti var två extremmånader och så har det varit generellt för handeln då det väldigt varma vädret påverkade handeln negativt. Sen ser det bättre ut från september. Det ser väl lite mörkare ut i rapporten än vad trenden är. Och med det sagt så är det ändå så att fysisk handel har utmaningar, säger vd Maria Edsman, till SvB.
Hur bemöter ni dem?

– Det gör vi genom att se över vårt sortiment, vi säljer mer än böcker. Vi gör det genom att se över våra kostnader också genom att optimera vår bemanning i butikerna och se över hyresavtalen. Icke desto mindre så hamnar vi i situationer där det är någon butik som inte har möjlighet att fortsätta att vara lönsam, och då måste vi lägga ner den.
Blir det fler nedläggningar nästa år?
– Några nedläggningar blir det säkert framöver, men jag kan inte se att det kommer att vara i någon större omfattning. I år är det plus minus noll, vi har lagt ner två butiker och öppnat två. Men det är några nästa år där förhandlingar pågår och vi får se hur vi landar med hyresvärdarna om vi kommer att fortsätta eller om vi kommer att lägga ner dem.

Du pratar om optimering av bemanning? Är det nedskärningar på gång?
– I viss mån är det så, men framför allt handlar det också om att lägga timmar vid rätt tillfällen så att vi har tillräcklig bemanning när vi har kunder i butik och att vi inte bemannar upp för mycket när kunderna inte är där. Och det här betyder att vi på vissa ställen kommer att behöva se över bemanningen, på andra ställen handlar det om omfördelning.

Nysatsningen på non-books, hur går det med den?
– Det går väldigt bra. Vi har en bra utveckling på försäljningen och vi har flera saker som är på gång och som inte finns lanserat och som kommer nästa år. Vi stärker sortimentet successivt och har en bra utveckling. Vi gör mer samarbeten på mer unikt sortiment, vi har Lisa Larson-samarbetet som är ute i butik just nu. Sådana samarbeten kommer det att komma flera av framöver.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.