Tillbaka

Politiken startar förlag i Sverige

2016-11-10
av Lars Schmidt
Jonas Axelsson blir chef för förlaget Polaris
Foto: Sara Mac Kay

I en stor satsning på den svenska marknaden startar danska Politiken det nya förlaget Polaris. Chef blir Jonas Axelsson, grundare av Partners in Stories.

JP/Politikens Forlag är ett av Danmarks största förlag. Satsningen i Sverige kommer att ledas av Jonas Axelsson som lämnar chefskapet för agenturen Partners in Stories, som han själv grundat tillsammans med Natur & Kultur.

– Jag ställde mig frågan om jag skulle ångra mig om jag sa nej. Och kom på att det skulle jag nog, säger Jonas Axelsson om erbjudandet han fått att starta Polaris åt Politiken.

Förlaget har stora planer och ska fokusera på "bästsäljarutgivning". Jonas Axelsson räknar med att inom fem år ge ut mellan 40 och 50 titlar per år, med en tonvikt på volymsäljande skönlitteratur. Vid sidan av det ska utgivningen bestå av den typ av litteratur som är Politikens grund: journalistiskt drivna fackböcker.

– Vi ska inte nöja oss med en vältrimmad liten lista, utan den ska vara marknadsanpassad. Det viktigaste är en enormt stark skönlitterär lista. Fiktionen ska stå för 75 procent av utgivningen om vi ska komma upp i den ekonomiska nivå som Politiken vill, säger Jonas Axelsson, som räknar med att förlaget ska anställa 6-7 personer inom det närmsta året.

Förutom aktuella böcker och redan etablerade författarskap kommer Polaris också att satsa på debutanter.

– De är hyperviktiga för att hitta en central plats på marknaden. Från läsare till media och återförsäljare.

Diskussionerna mellan Politiken och Jonas Axelsson har pågått sedan i slutet av augusti. I och med beslutet att tacka ja blir Jonas Axelsson delvis en konkurrent till sin gamla verksamhet Partners in Stories och till majoritetsägaren Natur & Kultur. Han behåller också sin ägarandel på 30 procent av Partners in Stories.

– Jag har naturligtvis funderat över intressekonflikten och kommer givetvis inte att försöka roffa åt mig rättigheter från Partners in Stories, säger han.

En tanke från Politikens sida är att lansera danska författare i Sverige, och man räknar med att redan under andra halvan av 2017 ge ut de första titlarna.

Satsningen i Sverige är ett led i JP/Politikens strategi som bygger på att tillväxt och storlek är nödvändigt för mediekoncerner.

– Den svenska marknaden är intressant med sin positiva utveckling, säger säger JP/Politikens vd Lene Juul.

Politikens Forlags största namn är deckarförfattaren Jussi Adler Olsen, som i Sverige nu ligger på Albert Bonniers förlag. Frågan om vad som kommer att hända med hans och andra författares utgivning återstår att se.

Den marknad Polaris siktar på är redan rätt väl intecknad i Sverige, men Jonas Axelsson tror att det går att hitta ett utrymme.

– Förlaget ska vara attraktivt för alla författare att komma ut på och jag tror det finns författare som vill pröva. Vi vill jobba med ett brett tilltal, säger Jonas Axelsson.

 

Fakta

JP/Politikens Forlag, som är det korrekta namnet, ingår i JP/Politikens Hus, ett av Danmarks ledande medieföretag. Bolaget ger vid sidan av böcker ut bland andra Ekstra Bladet, Jyllandsposten och tidningen Politiken.

Företaget har 2 400 anställda och omsatte 2015 motsvarande 4 miljarder svenska kronor.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.