Tillbaka

Reklamfinansierade ljudböcker lockar förlagen

2017-11-22
av Philip Wallin
Jessica Rudin förläggare och delägare på WAPI.
Foto: Privat

Förlag som Word Audio Publishing och Mondial har inlett samarbeten med poddtjänsten Acast. Flera nyutgivna titlar erbjuds på plattformen. Men varför gratis ljudböcker på Acast – när Storytel redan finns? 

Podcastplattformen Acast lockar i dag storpublik och har över 60 miljoner lyssningar i månaden. Appen är svenskutvecklad och lanserades 2014. Enligt Poddindex.se har tjänstens två populäraste poddar, Spår och Filip & Fredrik, en räckvidd på över 90 000 lyssnare i veckan. Poddarna har därmed blivit en viktig annonskanal. Det är den växande poddpubliken på Acast plattform, och indirekt annonsmarknaden, som Mondial och Word Audio Publishing vill nå med sina ljudböcker.

–  Med tanke på den heta diskussion som pågår just nu där förlagen blir allt mindre nöjda med ersättningen för ljudböcker så känns det viktigt att prova nya vägar, förklarar en av Mondials grundare Simon Brouwers.

Efterfrågan på ljudböcker växer men ersättningssystemet, revenue-share modellen som används av Storytel, där förlagen själva inte kan räkna ut sin ersättning ifrågasätts av Simon Brouwers.

– Det finns inget rimligt ersättningssystem. Som det ser ut nu kommer det inte kunna se ut framöver. Då tycker vi att det är intressant att experimentera med andra lösningar och reklamfinansierade böcker är ett sätt.

Mondial erbjuder för tillfället streaming på de aktuella böckerna Att ta ett liv av Stefan Lisinski, Män visar kuken för mig av Caroline Hainer och relationsboken Make it work av Annika R Malmberg. De två förstnämnda titlarna har, i mitten av november, tillsammans över 30 000 lyssningar. Word Audio Publishing har bland annat lagt ut John Ajvide Lindqvists serie Platserna. Och mer är på väg – bland annat material från utgivningslinjen Risky romance.

– Vi ser att det finns stor potential i poddvärlden och i det digitala formatet, säger Jessica Rudin, förläggare och delägare på Word Audio Publishing.

Det viktigaste just nu är möjligheten att bredda varumärket, förklarar hon. Hon poängterar samtidigt att samarbetet med Storytel, Nextory och Bookbeat är nära och bra.
– Men vi vill nå fler, kanske testa lite mer nischade titlar som funkar i podcastvärlden. 

 Och annonsintäkterna hägrar självklart på den plattform som Acasts grundare, Karl Rosander och Måns Ulvestam, menar kommer att bli framtidens radio.  

– Här har vi en chans att nå dem vi kanske inte annars når via de traditionella ljudbokstjänsterna. Den långsiktiga förhoppningen är att vi får så många lyssnare att det blir en god förtjänst. Ett av våra delmål är att nå en miljon lyssningar totalt i alla tjänster och vi är på god väg mot det redan i år, säger Jessica Rudin.

Men går det att göra en bra affär via podd-formatet? Acast delar uteslutande 50 procent på annonsintäkterna med poddaren – eller bokförlaget. De erbjuder två annonsmodeller. De generiska annonserna som ligger fast på Acast och streamas i början och slutet av varje kapitel. Den modellen ger inte många öre per kontakt. Den andra modellen, ett slags sponsorskap, innebär att förlaget själv spelar in ett reklambudskap. Man kan säga att annonsören köper in sig i det nischade innehållet. Det är så framgångsrika poddare, som Alex & Sigge, jobbar. Hur mycket pengar det handlar om beror på varumärkets styrka. Och det är den strategin bokförlagen vill anamma i framtiden.

 – Givetvis kan även bokförlagen använda sig av den här typen av annonsering. Tekniken skiljer sig inte åt mellan en ”vanlig” podd eller ljudbok. Det handlar bara om att hitta kreativa sätt att få fram sitt budskap, säger Viann Jalal, projektledare på Acast.

För tillfället utnyttjar World Audio Publishing bara de generiska annonserna.

– Men det är inte säkert att vi kommer att låta det vara så utan vi kanske börjar lägga in egen reklam längre fram, säger Jessica Rudin.

Mondial har redan börjat experimentera med podcastmodellen. Mellan varje kapitel i Caroline Hainers Män visar kuken för mig samtalar författaren med bland andra Jenny Strömstedt och Musse Hasselvall om boken. En yta gjord för sponsorskap.

– Vi diskuterar saken och det är inte omöjligt att någon kommer att sponsra den framöver, säger Simon Brouwers.

 

Svenskarnas poddvanor
• 45 procent av svenskarna har någon gång lyssnat på en podd.
• 6 procent lyssnar dagligen på poddar.
• I åldrarna upp till 25 år är det vanligare att lyssna på poddar än att lyssna på radio.
Källa: Rapporten  Svenskarna och Internet 2017

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.