Reklamfinansierade ljudböcker lockar förlagen

Jessica Rudin förläggare och delägare på WAPI.

Förlag som Word Audio Publishing och Mondial har inlett samarbeten med poddtjänsten Acast. Flera nyutgivna titlar erbjuds på plattformen. Men varför gratis ljudböcker på Acast – när Storytel redan finns? 

Publicerad

Podcastplattformen Acast lockar i dag storpublik och har över 60 miljoner lyssningar i månaden. Appen är svenskutvecklad och lanserades 2014. Enligt Poddindex.se har tjänstens två populäraste poddar, Spår och Filip & Fredrik, en räckvidd på över 90 000 lyssnare i veckan. Poddarna har därmed blivit en viktig annonskanal. Det är den växande poddpubliken på Acast plattform, och indirekt annonsmarknaden, som Mondial och Word Audio Publishing vill nå med sina ljudböcker.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS