Tillbaka

Respektlöst friluftsliv

2008-06-11
av Sus Andersson
Randiga, färgglada och hållbara guideböcker till friluftsliv är Calazos kännemärke. Huvudpubliken når de genom friluftsbutiker, och de dyra banden finansierar de med annonser

Det började med en bok om Svenska toppturer. Fredrik Hjelmstedt och Jonas Sundvall gjorde allt själva. Våren 2004 var de på en flera månader lång fjälltur, och den sista topp de avverkade var Akka.
– Det var den tredje juni och fyra decimeter nysnö, säger Jonas Sundvall, och det går en svag rysning genom honom, trots att det är varmt i kontoret på Söder i Stockholm.
– Vi har lärt oss allt den hårda vägen, fortsätter Fredrik Hjelmstedt.
Och då syftar han inte minst på produktionen. När de några månader senare satt på flygplanet till tryckeriet i Italien, där de skulle kolla blåkopiorna på boken, insåg de att de missat korrekturet.
Men det gick bra ändå. Efter en månad hade de sålt 2 500 exemplar. Och trots att de först sade »aldrig mer« började nästa projekt ta form efter bara ett par månader.
I dag har de en serie på sju böcker med karaktäristiskt randig rygg. Själva menar de att de överlevt för att de inte tummat på kvaliteten för att klara ekonomin.
Attityden är respektlös: de visar vägen till vågade äventyr som isklättring, och de föreslår sherry i fjällryggsäcken.
– Vi hatar det förmanande kring friluftslivet, säger Fredrik Hjelmstedt.
Böckerna har mjuka pärmar i stadigt utförande – som ska tåla att packas ur och i ryggsäcken många gånger – märkband så läsaren hittar, färgbilder helt igenom, specialritade kartor.

En del av finansieringen kommer från annonser.
– Vi har sett serien som en pryl i friluftsbranschen och vi har en bakgrund i tidningsvärlden – där är det inte konstigt med annonser, säger Fredrik Hjelmstedt.
Böckerna har sålt bäst i friluftsbutiker.
– Där exponeras böckerna oftast tillsammans, man ser att det är en serie. De som redan köpt en bok behöver inte fundera så mycket för att köpa nästa, säger Fredrik Hjelmstedt.
I bokhandeln har det varit svårare.
– De tar inte vara på kraften i en serie. Topptursboken står på ett ställe, Stockholmsboken på ett annat och kokboken på ett tredje. Ändå vet vi att 99 procent av dem som köper en bok om paddling är potentiella kunder till friluftskokboken.
Centrala inköp i de stora kedjorna blir ett annat problem. En bok om Jämtland anses ha regionalt intresse i Östersund, och köps inte in.
I två år har Jonas Sundvall och Fredrik Hjelmstedt jobbat heltid med förlaget, och de har ett tjugotal böcker i pipeline för de närmaste åren. Allt fler böcker skrivs och fotograferas av andra.
– Vi hinner inte med, konstaterar Jonas Sundvall. Men minst ett projekt om året ska vi göra, det finns ett annat värde än pengar i det.

Att de nyligen blivit pappor speglas också i utgivningen. På bordet ligger skisser till en pekbok för de minsta, om en tur från Abisko till Kebnekajse.
– Det gäller ju att indoktrinera barnen tidigt, säger Jonas Sundvall.

Faktaruta:
Calazo förlag
Start: 2004
Hittills utgivet: elva böcker varav sju i friluftsserien
mest sålda bok: Stockholms Friluftsliv
Omsättning 2007: 3,5 miljoner
Resultat 2007: cirka 0,7 miljoner
Drömprojekt:
En komplett serie med guide­böcker över hela Sverige

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.