Tillbaka

Snart deadline för GDPR

2018-05-04
av Kalle Laxgård

Om drygt två veckor träder nya dataskydds­förordningen GDPR i kraft. Checka av att du har koll på vad som gäller.

GDPR är EU:s nya regelverk för bland annat hur företag får hantera personuppgifter. I Sverige ersätter den nuvarande PUL den 25 maj.
   För många företag kommer omställningen att bli en utmaning, menar Dag Wetterberg, advokat och medförfattare till boken Dataskyddsförordningen GDPR, Förstå och tillämpa i praktiken.
    – Det som gör GDPR så speciell är att den drabbar alla företag, oavsett om de är små eller stora. Det är en av EU:s absolut mest komplicerade lagstiftningar och samtidigt finns det ingen praxis eller några riktiga instruktioner för hur man ska bete sig, säger han.
   Trots att bara veckor återstår innan lagen träder i kraft säger sig Dag Wetterberg ofta höra att det är många företag som ännu inte är klara med hur de ska hantera personuppgifter framöver. På grund av komplexiteten i lagen är det svårt att generalisera kring vad som krävs av varje enskilt företag. Enligt fackförbundet DIK kan det dock sammanfattas i fem övergripande punkter:

1. Kartlägg allt om hur du behandlar personuppgifter i verksamheten.

2. Berätta för berörda personer vilka av deras uppgifter du har, vad de används till och ge information om uppgifterna delas med annan part.

3. Skydda personuppgifter noga. Du blir också skyldig att anmäla till Datainspektionen om uppgifter hamnar på villovägar.

4. Ge individer möjlighet att få tillgång till sina uppgifter. De har även rätt att glömmas bort.

5. Spara mindre data – och ta bort dem som inte längre används.


I och med GDPR:s syfte att stärka privatpersoners integritet på nätet har företag en trovärdighetsstämpel att vinna framöver‚ säger Dag Wetterberg. Men det kan även tippa över åt andra hållet.
    – Har man många personuppgifter, kanske till och med känsliga personuppgifter, och inte gjort sin hemläxa, då kan det bli förödande för ett företag. Både kostnadsmässigt, men också för dess renommé, säger han.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.