Tillbaka

Starka reaktioner på Storytels avtal

2018-09-12
av Lars Schmidt
Foto: Ylva Sundgren

Villkorsskillnader av det här slaget hotar hela branschen på sikt.

Det säger Natur & Kulturs förlagschef Richard Herold om Storytels olika villkor.

Efter Svensk Bokhandels avslöjande om att Storytels avtal med Bonnier inte grundas på samma villkor som andra förlags, har reaktionerna varit många. Både bland förläggare och författare.

Richard Herold, förlagschef på Natur & Kultur, säger att det råder en växande misstro mot Storytel och ljudboken vilket riskerar att skada både dem och utvecklingen. Han efterlyser en transparent ersättningsmodell ”med likformiga villkor för alla förlag”.

– Vi har sett hur många mellanstora förlag kämpat de senaste åren. Villkorsskillnader av det här slaget hotar hela branschen på sikt. Är marknaden ”riggad”, som någon uttryckte det i artikeln, till de storas fördel påverkar det inte bara förlagens ekonomi på kort sikt utan även utbudet av titlar, vilket spär på obalansen ytterligare, säger Richard Herold.

Han påpekar att strömmade ljudböcker innebär en stor möjlighet.

– Men då måste de två stora jättarna, som sitter på dubbla stolar i detta, ta ett större ansvar, inte bara för sig själva utan för hela branschen.

Kristoffer Lind, en av Sveriges ledande ljudboksförläggare, säger att han också skulle vilja ha fasta ersättningar och lika villkor för alla aktörer.

– Det är en bisarr situation att författare på Norstedts ska få hälften så mycket som om de kom ut på Bonniers. På sikt helt ohållbart, säger han.

Lind & Co gav ut sin första ljudbok 2014. Samtidigt skrevs det första avtalet med Storytel.

Hur kom det sig att du gick med på ett revenue share-avtal utan begränsningar eller miniminivåer?

– Nu det var ju inte bara jag utan hela branschen. Det var svårt att förutse den här utvecklingen och där fanns en tilltro till att Storytel skulle hantera det schysst och ansvarsfullt. Men de kan ju fortfarande styra upp situationen, vi får se, säger Kristoffer Lind.

Richard Herold säger att det är lätt att vara efterklok, och att villkoren var rimliga när de skrev på.

– Det fanns ingen uppenbar anledning att förutse att det skulle komma att förändras så kraftigt. För oss är inte det viktigaste vad som skett, de senaste årens tillväxt har varit extrem, utan att vi nu, när tillväxten planar ut, får till likformiga avtal, säger Richard Herold.

Dag Öhrlund, en av Sveriges största författare på ljudböcker, säger att ”författarna är rasande” och att många nu funderar på hur de ska agera.

 Dag Öhrlund ligger på Lind & Co och hans royalty är därför betydligt lägre än vad han skulle få av ett Bonnierförlag.

– Jag är less på ersättningsskillnaderna, milt uttryckt. Och vad säger att Tellander (Jonas Tellander, vd för Storytel, reds anm.) inte drar åt skruven och sänker ytterligare? säger Dag Öhrlund.

Grethe Rottböll, författarförbundets ordförande, påpekar att det inte är ett transparent system.

– De siffror vi nu ser är oroväckande. Priset är för lågt för ljudboken och det är en lång väg kvar tills det blir hållbart för författarna. Man vill såklart att alla ska få ett lika bra avtal som Bonniers, säger Grethe Rottböll.

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.