Tillbaka

Stordalens förlag i annonsbojkott

2019-01-08
av Lars Schmidt
Foto: Tord-Erik Andresen

Petter Stordalens förlag Capitana startar annonsbojkott mot norska Dagens Næringsliv i protest mot slopade bokrecensioner.

Sedan Norges ledande ekonomitidning Dagens Næringsliv i mellandagarna meddelat att de beslutat att skära ner huvuddelen av sin recensionsverksamhet har det norska kulturlivet varit i uppror. Nu svarar bland andra förlaget Capitana med annonsbojkott.

– Som en direkt följd av deras beslut att skära ner litteraturanmälningarna, kommer vi inte att annonsera mer i Dagens Næringsliv, säger förlagets marknadschef Julie Eikemo Prestø till Klassekampen.

Flera andra aktörer i kulturbranschen är upprörda. Oslo jazzfestival har skrivit brev till tidningen och hotat med bojkott. Den Norske Opera & Ballett och Nationaltheatret är lika kritiska, men Capitana är först med att starta annonsbojkott.

– Ett en ekonomiskt lyckad tidning som Dagens Næringsliv är den första dagstidning som skär bort sina recensioner är helt enkelt ett galet beslut, säger Julie Eikemo Prestø på Capitana.

Dagens Næreingslivs chefredaktör Amund Djuve har efter protesterna delvis backat från beslutet och hävdar att en viss andel av recensionerna ändå ska finnas kvar. Bojkotthoten tänker han inte böja sig för.

– Vi kan inte låta oss styras av vad eventuella annonsörer hotar med att göra, säger han till Klassekampen.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.