Tillbaka

Svenska branschen för slö för e-böcker

2011-09-23
av Johanna Westlund
I Sverige finns det för få yttre fiender, dåliga läsplattor, för slöa förlag och för ointresserade e-boksköpare. Det var några av de åsikter som luftades på torsdagens e-boksdebatt som KF Media anordnade.

n nyckel till att e-boken inte slagit här ännu är plattan i sig – det är ingen som har funkat här hittills, sade Klas Fjärstedt, ansvarig för digitala medier på Norstedts, och fortsatte:

– Det måste vara enkelt att läsa e-böcker, och det är det inte i Sverige i dag. Inte som på Kindle.

 Johanna Ögren, Bokhora, påpekade att förlagens kärnmålgrupp är medelålders kvinnor – och där är än så länge det svenska intresset för e-böcker i det närmaste noll.

Författaren Torbjörn Flygt:

– Förlagen tror inte att det finns tillräckligt med pengar att tjäna.

 

Men, påpekade Klas Fjärstedt, förlagen har ju faktiskt gett ut många titlar som e-böcker, under flera års tid.

– Jo, men det är skillnad på att publicera och marknadsföra. Det känns som om e-boksutgivningen är det pliktskyldiga på slutet. Amazon har haft sin Kindleknapp längst upp på sidan i flera år, sade Johanna Ögren.

 Pengarna återkom man till flera gånger under debatten: hur man ska tjäna pengar på e-böcker – och i framtiden även fysiska böcker – är något som oroar många i branschen.

 

Torbjörn Flygt påpekade att förtjänsten per såld e-bok är betydligt lägre än per såld fysisk bok, men det argumentet slog Per Sundin, vd Universal Music, undan direkt:

– Men du kommer att tjäna mer totalt sett eftersom det säljs fler böcker, sade han och fortsatte:

– Om man närsomhelst, varsomhelst, hursomhelst kan köpa böcker, till sin padda eller mobil till exempel, då kommer det att säljas fler böcker – så är det bara.

 

Tobias Nielsén, förläggare Volante, påpekade en skillnad mellan musik- och bokbranschen som gör det svårare för författarna att tjäna pengar:

– Författarna har inte livesektorn att luta sig emot i samma grad som ni. Volante har i och för sig författare som är forskare, som kan hålla föredrag och ta bra betalt för det. Men det är nog undantag, sade han.

– Samtidigt blir det fysiska mötet allt viktigare. Se bara på hur Bokmässan sväller, invände Johanna Ögren.

– Men då krävs det en annan typ av författare som är bra på att vara ute och prata, sade Torbjörn Flygt.

 

Per Sundin opponerade sig mot bokbranschmänniskorna igen:

– Det här är en myt, jag förstår inte – alla i den digitala branschen gör samma misstag, sade han och berättade om hur skivbolagen, pressade av sina sjunkande försäljningssiffror för cd-skivor, började rikta in sig på och köpa upp sidoverksamheter, som merchandisebolag.
Men, fortsatte han, i och med Spotifys genombrott och Pirate Bay-domen har det nu vänt för musikbranschen. Först nu är de lagliga alternativen för att konsumera musik digitalt de bästa möjliga. Därför är det först nu man i musikbranschen till fullo förstått den ekonomiska kraften som finns även i digital musik:

– I år går den digitala försäljningen i musikbranschen om den fysiska, och om tre år kommer skivbolagen att ha slagit nytt omsättningsrekord i Sverige, sade Per Sundin.

 

Johanna Ögren pekade på att just däri kanske bokbranschens största problem legat när det gäller den digitala revolutionen: man har helt enkelt inte haft någon yttre fiende – som Pirate Bay – som pressat branschens aktörer till kamp:

– Det är kanske därför det har varit så svårt för förlagen att ens vilja ta tag i det här, sa hon.

 

Per Sundin var kritisk till hur svenska bokförlag har agerat i den digitala verkligheten hittills, och passade på att ge en känga till KF som anordnade debatten:

– Det som hindrar är de stora förlagen som vill kontrollera allting vertikalt.

Frågan om prissättningen på e-böcker kom också upp under debatten, även från åhörarnas sida – en man i publiken påpekade att medan Apple tog en dollar för en låt när Itunes hårdlanserades så tar förlagen i det närmaste samma pris för en e-bok som för en fysisk bok.

– Vi är inte beredda att betala så mycket för digitala produkter!

Han fick visst medhåll från Per Sundin:

– Jag tror också det behövs en bättre prisbild.

Men på Norstedts har man inga planer på att sänka e-bokspriserna:  

– Nej. Det är redan för billigt, sade Klas Fjärstedt.

 

Debattörerna:

Klas Fjärstedt, Norstedts

Torbjörn Flygt, författare

Tobias Nielsén, Volante

Per Sundin, Universal Music

Johanna Ögren, Bokhora

moderator: Mattias Fyrenius, KF

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.