Tillbaka

Svenska deckare flyttar ut i världen

2011-09-25
av Tove Leffler
De svenska deckarförfattarna fortsätter att röra sig i småstäder men historierna flyttar sig också ut till den globala byn. Den utländska deckarutgivningen präglas 2011 av rasism och pedofili.

På lördag eftermiddag berättade Svenska deckarakademin om utländska och svenska trender under 2011. Lillian Fredriksson, ledamot i Svenska Deckarakademin, har i år läst de översatta titlarna och var förvånad över att det var så lite katastrofer. Eftersom ”deckarna blivit en genre som ska återspegla det som sker”.  Däremot fortsätter barn och ungdomar som försvinner att vara ett återkommande tema, samt pedofili.

– Hur mycket vet föräldrar om sina barn egentligen? frågade sig Lillian Fredriksson.

Hon tyckte sig också se hur fiktiva och verkliga händelser blandas mer och tog Jed Rubenfelds Dödsdriften, utkommen på Damm förlag, som exempel. Den utspelar sig under 1920-talet och verkliga personer som Marie Curie och Sigmund Freud medverkar, även om berättelsen är helt uppdiktad. Enligt Lillian Fredriksson kunde man också se en återkomst för novellen som format, vilket hon välkomnade.

Karl G. Fredrikson, som läst årets svenska deckare började med att nämna Inga Lindströmsyndromet, en slags bild av Sverige (från Tyskland) som ett utopiskt och ultrapittoreskt land, som präglar våra deckare. Nämligen idylliska småstäder, gärna längs kusten, som drabbas av ett brott: Fjällbacka, Marstrand, Gotland och Sandhamn har under de senaste åren hemsökts av fler mord än de har invånare.

Nu tyckte sig Karl G. Fredriksson se en annan trend som han kallade den globala byn. Flera av årets svenska deckare har flyttat sig utanför Sverige. Åke Edwardssons Möt mig i Estepona, på Leopard, utspelar sig på spanska solkusten och Arne Dahls nya Viskleken, som Bonniers ger ut, handlar om hur ett öppnare Europa förändrat brottsligheten. I Thomas Kangers Drakens år, Norstedts, rör sig berättelsen mellan Afghanistan, Vietnam, USA och Västerås.

Långsamt börjar också svenska deckare lämna det extremt socialrealistiska och man ser en del övernaturliga moment dyka upp. Något som tidigare varit snudd på förbjudet. Forum ger ut Amanda Hellbergs Döden på en blek häst där hjältinnan är synsk och på Telegram kom Åsa Schwartz En död ängel som handlar om just änglar.

I flera av årets svenska deckare dyker ”hämnaren från det förflutna” upp, sa Karl G. Fredriksson. Inger Frimanssons Det kalla landet ges ut av Norstedts och handlar om en oförrätt som inte glöms. I Mons Kallentofts Den femte årstiden (Natur & Kultur) finns trådar till fall i tidigare böcker.

Man kan läsa det som att deckarförfattarna har ett bredare perspektiv och riktar kritik mot historielösheten, sa Karl G. Fredriksson och betonade åter vägen bort från samtiden och socialrealismen.

Kanske håller man på att närma sig det nostalgiska, gamla och mysiga?

Det skulle i så fall vara en motsatt trend om man tittar på de ungdomsdeckare som ges ut, som och totalt lämnat saft och bullar-stämningen och blivit allt mer brutala, enligt Karl G. Fredriksson.

Panelen slutade med att hissa ett varningens finger.

–      Sådana här spaningar har alltid felkällor, sa Karl G. Fredriksson och fortsatte:

–      Både Nesser och Mankell har lämnat deckargenren i år och Theorin och Marklund kommer ut senare i höst. Så om dessa tiger jag. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.