Tillbaka

Tar in 51 miljoner

2018-03-16
av Lars Schmidt
Shadi Bitar och Nextory tar in ytterligare 51 miljoner kronor
Foto: Foto: Ola Kjelbye

Ljud- och e-bokstjänsten Nextory vill inom några år bli Sveriges ledande aktör inom e-böcker. Samtidigt satsar bolaget på den internationella marknaden.

– Vi ska fortsätta växa starkt i Sverige under året och samtidigt börja lanseringen utomlands, säger Nextorys grundare och vd Shadi Bitar.

Nextory har tidigare tagit in cirka 50 miljoner kronor i tillväxtkapital.

Bakom de 51 miljoner som nu tillförs står de tidigare investerarna Industrifonden och Acacia, tillsammans med den nya delägaren LK Finans.

Till skillnad från konkurrenterna Storytel och Bookbeat satsar Nextory mest på e-böcker, även om ljudböcker fortfarande står för den största intäktskällan.

– Men vi har en större andel e-böcker än de övriga aktörerna, säger Shadi Bitar.

Både Storytel och Bonnierägda Bookbeat bygger sin kundbas på massiv marknadsföring. Hur mycket Nextory planerar att lägga på reklam, vill Shadi Bitar inte avslöja.

– Pengarna ska användas till marknadsföring och tjänsteutveckling, säger han.

2016 omsatte Nextory drygt 8 miljoner kronor och gjorde en förlust på 17 miljoner – vilket ger en vink om kostnaderna för att locka en tillräcklig skara abonnenter.

Omsättningssiffrorna för 2017 är ännu inte officiella, men enligt Shadi Bitar växte Nextory med 275 procent under förra året. Det skulle motsvara intäkter på cirka 30 miljoner kronor för 2017.

– Vi gick inte med vinst, säger han. Men vi gick bättre än budget. Och vi kommer att fortsätta investera i samma takt i år.

Utlandsexpansionen kommer att ske på marknader där det redan finns ett utbud av digitaliserade böcker. Att dessa länder redan har etablerade konkurrenter ser Shadi Bitar som en fördel.

– Vi är för små att bygga marknaden själva och det är bara bra att flera spelare driver marknaden.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.