Tillbaka

”Tonen är bara att beklaga”

2018-07-05
av Emma Olsson

Adlibris kräver 90 dagars kredit hos sina leverantörer – något som drabbar små förlag hårdare. Det riktas också kritik mot företagets ton mot de mindre förlagen.

Adlibris har mejlat sina leverantörer och informerat dem om att betalningsperioden från och med slutet av augusti i år kommer vara 90 dagar.
Svensk Bokhandel har fått tillgång till de mejl som gått från Adlibris till de större förlagen, och de mindre.
Artighetsfraserna ”Frågar ödmjukt” och "Tack för ett gott samarbete” uteblir i kommunikationen med de mindre förlagen.

– Det är jättemärkligt att man behandlar kunder olika. Det kan bara få negativa konsekvenser, säger Simon Brouwers, vd på Mondial.

– Vi vill att betalningsvillkoren ska vara samma för både små och stora förlag. Om tonen är annorlunda är det bara att beklaga, säger Johan Kleberg, vd på Adlibris.
I förlängningen menar Simon Brouwers att längre kreditperiod kan påverka förlagets affärer med nätjätten.

– Vi har alltid prioriterat dem som kund och de har fått rabatter därefter eftersom de haft korta betaltider och aldrig krävt returrätt. Denna förändring gör ju att de blir som vilken kund som helst för oss. Men det är ingen idé att bli arg och börja vifta förrän vi satt oss ner och pratat med dem, säger han.

De nya villkoren är sämre, menar Dorotea Bromberg, på Brombergs.

– För mindre förlag är det mer kännbart. Vi får betalt senare för våra böcker. De har fått väldigt bra villkor för att de varit duktiga betalare. När man förändrar det så måste avtalet förändras. Det blir en fråga om att sätta sig vid bordet och prata om det, säger hon.

Johan Kleberg, vd för Adlibris, ger tre anledningar till betalningsförlängningen.
Dels att Bonniers ställer krav som ägare, dels att göra betalningsvillkoren mer lika över marknaden, men också att företaget blir mer beroende av lager för sina snabba leveranser, vilket ökar kostnaderna.

– Det tror jag att de små förlagen kan hantera. De villkor vi har haft tidigare har jämfört med andra återförsäljare varit generösa. Författare får betalt av förlagen oerhört sent, så det tror jag att både små och stora förlag kan hantera, säger han.

 

Mejlet till de mindre förlagen från Sakari Luovio på Adlibris:

Hej, Vår bransch påverkas av snabba förändringar och för att möta dessa nya förutsättningar arbetar vi aktivt med att optimera våra leverantörsrelationer. Viktiga prioriteringar inkluderar att harmonisera arbetssätt och villkor med leverantörerna. Som en del av detta arbete harmoniseras leverantörers betalningsvillkor. Våra nya betalningsvillkor för leverantörer är fri månad + 60 dagar. Dessa betalningsvillkor gäller alla leverantörer och ni behöver meddela Förlagssystem de nya betalvillkoren omgående, dock senast den 24 Augusti. Mvh,

 

Mejlet till de större förlagen från Sakari Luovio på Adlibris:

En viktig sak som vi behöver lyfta upp med Er och alla andra förlag är betaltider. Vi lagerhåller ju betydligt mer böcker än tidigare och så som fysisk handel behöver vi också längre betaltider än vad vi har idag. Bonnierkoncernen konsoliderat leverantörsbasen och harmoniserar arbetssätten och villkor inom koncernen. Som en del av detta arbete har Bonnier beslutat att harmonisera leverantörers betalningsvillkor inom koncernen. Våra betalningsvillkor för leverantörer är fri månad + 60 dagar. Dessa betalningsvillkor gäller för alla leverantörer. Våra och våra ägares förväntningar är att ni gör nödvändiga förändringar i er faktureringsprocess för att spegla detta. Frågar ödmjukt med förhoppning att det är möjligt snarast, dock behöver ändringen vara genomfört senast den 25 Augusti. Tack för ett gott samarbete! Mvh,

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.