Topplistor december 2011

Vad ska en e-bok kosta? ‘Keep’em clicking’ lyder Itunes devis om att rätt pris generar försäljning, om än i fråga om musik. Men trots att kostnaderna för både produktion och distribution är avsevärt lägre för e-böcker jämfört med fysiska, så har svenska förlag låtit förlags­priserna för de båda formaten hålla ungefär samma nivå. Prisbilden kommer ofta upp i diskussioner kring digitala böcker, men drunknar vanligtvis i andra frågor. På förlaget

Publicerad

man ändå valt att laborera med priset. När förlagets storsäljare Monster (se topplistan för fackböcker) mot slutet av november sålt slut i pappersformatet beslöt man att i avvaktan på ett tilltryck satsa på e-boken. Den hade då ett förlagspris på standardnivå, 100 kronor. Nu sänkte man f-priset med drygt hälften, till 40 kronor. Det hade till synes ingen effekt alls.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS