Tillbaka

Trend: fler faktaböcker för brittiska barn

2019-02-04
av Emma Olsson
Francesca Cavallo och Elena Favillis böcker driver faktatrenden framåt.
Foto: Sara MacKey

Ytterligare tillväxt för genren faktaböcker för barn. Det ser den brittiska bokbranschen i kristallkulan för 2019.

Förra året växte kategorin med 10,4 procent, för att landa på motsvarande 564 miljoner kronor, och Bookseller spår ökad tillväxt även i år.

SvB har tidigare rapporterat om en Godnattsagor-effekt, de två böckerna om rebelltjejer har sålt som smör i solsken och fått ett stort antal efterföljare. 

– Jag tror på en signifikant tillväxt. En tredjedel av vuxenmarknaden består av fakta, men bara 15 procent av barnmarknaden (…). För några år sedan trodde människor att faktaböckerna var utdömda på grund av Google. Men nu inser de värdet av kreativitet, säger Belinda Rasmussen, förläggare på Macmillan Children´s Books. 

Trenden med normkritiska faktaböcker för de yngsta läsarna väntas fortsätta, skriver Bookseller.

Kanske kan man också tala om en Greta Thunberg-effekt, flera brittiska barntitlar kommer att beröra klimatet.

– Allt som har något att göra med att ta hand om planeten, som återanvändning, återvinning, minskad konsumtion och mindre sopor, och särskilt vad barn kan göra åt plast, säger Jenny Tyler, förlagschef på Usborne.

Aktuella händelser, som femtioårsjubiléet av första månlandningen, och olympiaden 2020 kommer också att göra avtryck i utgivningen, spår Rachel Kellehar, senior redaktör på Nosy Crow.

Funktionsvariationer, kroppsliga och själsliga, är två andra teman. 

– Med våra böcker vill vi publicera verkliga röster, eller arbeta med specialister, och vi vill nå ut till organisationer som specialiserar sig på ämnena vi skriver om, säger Jonny Marx, senior redaktör på 360 Degrees, ett Little Tiger-imprint.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.