Nytt pristänkande förändrar royalty

Många återförsäljare får höga rabatter på f-priset, vilket får allt fler förlag att införa nettoroyalty för sina författare. Bland andra Brombergs inför nettoavtal och Alfabeta planerar att göra det.Li

Publicerad

och Leopard har redan infört nettoroyalty för att man anser att f-priset inte längre fungerar som beräkningsgrund. I standardavtalen får författaren 24 procent av förlagets försäljning, baserat på f-priset. Men när förlaget ger 20 procent i rabatt på f-priset blir den faktiska royaltyn 30 procent. Därför har de två förlagen infört avtal som baseras på försäljning efter rabatt och samtidigt höjt royaltyn till 30 procent.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS