Nytt självförtroende

Jag har tidigare skrivit på den här platsen om min förundran över hur Norstedts kunnat ha så dålig ekonomi trots enorma framgångar med Stieg Larsson, Femtio nyanser-trilogin, diverse Augustprisvinnare och dessutom rättighetsskatten som Rabén & Sjögren sitter på.

Publicerad

Jag har tidigare skrivit på den här platsen om min förundran över hur Norstedts kunnat ha så dålig ekonomi trots enorma framgångar med Stieg Larsson, Femtio nyanser-trilogin, diverse Augustprisvinnare och dessutom rättighetsskatten som Rabén & Sjögren sitter på.

   Enligt uppgifter till DN var förlusten förra året 30 miljoner kronor.

   I höstas tillträdde Otto Sjöberg som vd. Vilket hans uppdrag var är inte svårt att räkna ut.

   Att svåra processer ska göras snabbt är grundkursen i ledarskap. Som ett plåster, plågsamt men snart över.

   Så har det inte varit på Norstedts – medarbetarna har i åratal vetat att företaget blöder, men ingen har tagit tag i det på riktigt. Inte förrän nu. Under hösten gjorde man sig av med 25 tjänster, en femtedel av förlagsgruppens anställda. Medarbetare vittnade om att det var ”fruktansvärt dålig stämning”.

   Men nu tycks förlaget känna av en ny framåtanda och ett helt nytt självförtroende. Nya team rekryteras, det verkar finnas pengar att satsa och på bokmässan i London visade förlaget framfötterna genom att buda och handla med självförtroende.

   Detta stärks självklart av att Norstedts sitter på årets största boksläpp, globalt sett. I augusti kommer den fjärde delen i Milleniumserien, skriven av David Lagercrantz, och redan nu är förväntningarna enorma.

   Det ska bli spännande att se vad Norstedts kan göra av framtiden.

Spännande är det också att man i London även kunde ana en ny vind blåsa hos Bonniers. Vi har tidigare skrivit om företagets ambitiösa internationella expansionsplaner. Detta syntes på mässan. Bonniers monter var stor och smyckad med Hello Kitty, Barbie och pingvinerna från filmen Madagaskar.

   – Vi måste bli mer kommersiella. Hela vår lista kan inte vara litterär, kommenterar Bonnier Publishing Fictions vd, Mark Smith, förlagets barnboksutgivning i Bookseller.

   Under mässan köpte Bonniers vuxen- och digital first-imprint Twenty7 sina första titlar, som släpps under hösten. Enligt Philip Jones på Bookseller siktar Bonnier Publishing på att bli Storbritanniens fjärde största förlag.

   Det är tydligt att Bonnier Books vd Jacob Dalborg vill upp och slåss mot nya och starkare motspelare.  

Powered by Labrador CMS