Tillbaka
2017-11-10

"Våga testa gränserna"

NÖRDEN. För förlag handlar närvaro i sociala medier snarare om ett långsiktigt byggande av varumärke än något som leder till direkta köp. Det säger Björn Gadd, kommunikationsansvarig på Bokfabriken.

Av: Carina Jönsson
"Jag brukar tänka: Vad tycker jag är roligt? Vad berör mig? "
2017-11-10

Vill lyfta fram nya röster

PÅ PLATS. En hel bok ska avhandlas på tretton direktsända minuter – dessutom ovanpå landets beslutande församling. Men det är inte politikerna i plenisalen, utan en rutinerad bokräv, som avgör vilken politik som ska hamna i bokhyllan.

Av: Moa Kärnstrand
"Jag har en agenda i allting jag gör och i Politik i bokhyllan också."
2017-11-10

Trycket ökar

FOKUS: Miljöarbete. Ursprungsmärkt papper har slagit igenom i branschen, medan intresset fortfarande är svalt för att trycka miljömärkta böcker. Få förlag kommunicerar sitt miljöarbete – men nu utlovas bättring.

Av: Moa Kärnstrand
"Böcker är en förbrukningsvara och tryckerierna och förlagen borde ta sitt ansvar för miljön."
2017-10-27

Gör det svåra lätt

Hon växte upp med en dyslektisk mamma och en pappa som blev en av Sveriges första författare inom lättläst. För sju år sedan startade Lena Maria Nordstrand förlaget Nypon för att nå ut till fler med lässvårigheter. Gensvaret blev starkare än hon väntat sig.

Av: Kalle Laxgård
"Jag har en över­tygelse: Att alla ska kunna lära sig läsa."
2017-10-27

Med känsla för tajming

Pia Printz började ge ut översatt underhållningslitteratur när alla andra förlag drog ner på genren. Nu när allt fler vill ge ut feelgood är Printz Publishing ledande inom området. Inget av det hade antagligen hänt om inte Pia Printz varit en vanlig tjej från Avesta.

Av: Sara Djurberg
"Min drivkraft i liv och arbetsliv har alltid varit att ha roligt."
2017-10-27

Vill mäta kvaliteten

Barnboksutgivningen har fördubblats sedan millennieskiftet och många oroar sig för att det ska gå ut över kvaliteten. Enligt forskaren Ann Steiner är utgivningstakten långt ifrån enda anledningen till att diskutera ämnet.

Av: Kalle Laxgård
2017-10-13

Med öga för det svenska

NÖRDEN. Stjärnförläggaren Christopher MacLehose har gett ut översatt litteratur i Storbritannien i ett halvt sekel, bland annat Stieg Larssons böcker. Men det har blivit svårare att sälja svenska böcker till britterna, säger han.

Av: Sara Djurberg
"Jag tror att det är klokt att inte fastna i ett fack"
2017-10-13

Tror på snabb tillväxt

PÅ PLATS. Nästa år ska de omsätta 100 miljoner. Men drivkraften för Campusbokhandelns vd Fredrik Hagenius är främst att göra något gott för världen.

Av: Tove Leffler
"Vårt mål är att vara den grönaste och den skönaste bokhandeln"
2017-10-13

Ett växande nät

FOKUS: Nätbokhandeln. För 20 år sedan var handel på internet oprövad mark. I dag säljer Bokus och Adlibris för över två miljarder om året och e-handelns tillväxt är urstark. Med vässat utbud och snabbare leveranser hoppas man nu stärka positionerna ytterligare.

Av: Kalle Laxgård
"Det är vi som äger frågan, vi måste se till att ha ett bra kunderbjudande"
2017-09-27

Omutbar makthavare

NÖRDEN. Författare som bjuds in till Kulturhusets internationella författarscen får ofta stort genomslag i medierna. Ingemar Fasth basar sedan snart 20 år över scenen – men har sent vaknat till insikt om sin makt.

Av: Sara Djurberg
2017-09-27

Game of Rights

FOKUS. Film- och tv-världen blir allt mer intresserad av bokbranschen. När streamingtjänster som Netflix och HBO satsar på exklusivt material ger de sig ut på jakt i bokvärlden för att hitta berättelserna. SvB tittar på de möjligheter och utmaningar som detta innebär.

 

Av: Tove Leffler
"Det är jätteviktigt att vi på boksidan inte sitter och väntar på att folk ska ringa. Vi måste vara lika aktiva som alla andra."
2017-09-27

Tror på den fysiska boken

PÅ PLATS. Langenskiöld har blivit med eget förlagshus mitt i Gamla stan. Dessutom ökar både utgivningen och omsättningen. Och i tider av ljudboksboom och ständigt prat om streamingtjänster väljer de att satsa på pappersboken.

Av: Tove Leffler
2017-09-08

Skiftet som oroar

FOKUS: Lyssningen på skönlitteratur i prenumerations-tjänsterna ökar kraftigt. Samtidigt går försäljningen av inbundna romaner ner. Hittills har förlagsbranschen inte påverkats negativt av utvecklingen, men sjunkande ersättningar för digitala böcker väcker oro för framtiden.

Av: Sara Djurberg
"Streaming-tjänsterna fungerar som en katalysator i en oundviklig utveckling. Boken som ting håller på att försvinna."
2017-09-08

Vill lyfta fram nya röster

NÖRDEN: Till Bokmässan släpper Polaris första numret av den litterära tidskriften Freeman’s på svenska. Grundaren John Freeman vill använda tidningen för att sprida idéer och skapa samtal.

Av: Tove Leffler
2017-09-08

Brinner för barnen

En specialiserad barnbokhandel i en ort med mindre än 7 000 invånare. Egentligen ska det kanske inte gå. SvB åkte till sydligaste Skåne för att ta reda på hemligheten bakom Barnens bokhandel.

Av: Kalle Laxgård
2017-08-25

På läsuppdrag

NÖRDEN: För två år sedan fick hon i uppdrag av Kulturrådet att bli ny Läsambassadör. Sedan dess har Anne-Marie Körling gjort cirka 90 föreläsningar runt om i landet. Nu är hon redo att lämna fanan vidare till sin efterträdare.

Av: Carina Jönsson