Tillbaka
2010-02-12

Sekwa blev synliga genom länkning

Lilla Sekwa är ett exempel på att också små förlag, med begränsade resurser, kan göra mycket på nätet.

Anders Thoresson

startade sajten 2007 hade vi två mål. Vi behövde något som var billigt, men ändå såg fräscht ut. Och vi ville att sajten skulle kunna fungera som en utgångspunkt när vi etablerade oss i de sociala nätverken, säger Niclas Holmqvist.

Han jobbar som kommunikatör på Hyresgästföreningen. Men han är också sambo med Helén Enqvist som driver Sekwa tillsammans med Johanna Daehli, och han är den som sköter förlagets webb­plats.

I februari 2007 släppte Sekwa sin första bok, Insekt av Claire Castillon. Kort därefter öppnade den första versionen av webbplatsen.

– En av utmaningarna var vad vi egentligen skulle fylla sajten med. Boken var den enda Sekwa släppte innan Bokmässan det året, och det vi egentligen hade att utgå ifrån för att hålla webbplatsen levande, berättar Niclas Holmqvist.

Men eftersom han hade valt att använda publiceringssystemet Typepad, i stället för att bara lägga upp statiska html-filer, var webbplatsen enkel att uppdatera. Ganska snart började man länka till andra sajter, bland annat dem som recenserade boken. Man skrev också mer allmänt hållna bloggtexter om sånt som inte direkt berörde förlaget.

Var det självklart att ni skulle skriva om annat än Sekwa?

– Ja, det var vi överens om från början. Även om mycket handlar om Sekwas böcker skriver vi om processen med att ge ut böcker, om Bokmässan, om fransk kultur och annat som inte direkt handlar om förlaget. Det är ett sätt att få ut nytt innehåll oftare, säger Niclas Holmqvist.

– Målet var att bli en del av länkekonomin, som en väg in på sökmotorerna. Är det många som länkar till en sida rankas den högre. Och när vi länkade till bloggar som skrev om oss fick vi länkar tillbaka, fortsätter han.

Men webbplatsen används inte bara för information. I samband med lanseringen av Igelkottens elegans provades ett nytt grepp: Att låta besökarna vara med och rösta fram vilket omslag boken skulle få. Ett drygt hundratal personer bidrog med sin åsikt.

Som litet förlag med tajt budget för marknadsföring är webben väldigt viktig för Sekwa.

– Vi har inte råd med traditionell marknadsföring. Vi är med där man måste, i SvB-katalogerna och på Bokmässan. Men det tömmer i stort sett hela vår budget för marknadsföring. Sociala medier har fördelen att de är väldigt billiga att använda. De kräver tid, men inte så mycket pengar.

Vad har du själv för råd till andra småförlag?

– Att först övertyga sig själv om att de man vill nå faktiskt finns på nätet och att det är en bra idé att umgås med dem. Ta reda på var de finns. På Twitter når man till exempel många journalister och bokbloggare. Sen måste man våga att kasta sig ut, säger Niclas Holmqvist.

Hur skulle ni gjort utan nätet?

– Det vet jag inte. Vi hade inte haft råd att marknadsföra oss och jag tror inte att vi hade kunnat etablera oss så fort som vi har gjort.

Läs även Läsarna i första hand och Skapa personliga relationer med läsarna

2019-04-19

Det är fult att ljuga (så varför görs det så ofta?)

FOKUS: En bok om en flertusenårig matlagningstradition fick en diskussion som legat och jäst i decennier att åter bubbla upp. Vem tar ansvaret för böckers innehåll?

Lars Schmidt

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera