Tillbaka
2010-02-12

Skapa personliga relationer med läsarna

Se den egna webbplatsen som förlagets centralpunkt på nätet. Använd sociala medier för att kommunicera med läsarna och för att driva trafik till den egna sajten. Det är råden från Niclas Strandh, creative planner och sociala medier-strateg på JMW Kommunikation och i den egna firman Strandh DigitalPR.

Anders Thoresson

kså viktigt att se till att de som besöker webbplatsen enkelt kan dela med sig av innehållet till sina vänner, efter­som den typen av rekommendationer har hög trovärdighet, säger han.

Konkret kan det vara knappar för att posta inlägg på Facebook och Twitter. Det innebär också att adresserna till webbplatsens olika sidor bör vara enkla, med riktiga ord och inga långa haranger av till synes slumpvisa bokstäver och siffror. Fördelen med begripliga adresser är att de dessutom gillas av Google. Eftersom förlagen ofta är anonyma gentemot läsarna kommer en stor del av besökarna från nätets sökmotorer.

– Därför är det viktigt att jobba med sökmotoroptimering, att ta till de grepp som finns för att få webbplatsen att hamna högt upp när någon söker på förlagets författare och titlar, säger Niclas Strandh.

Ofta används förkortningen ROI, »return on investment«, som ett mått på om en investering lönar sig eller inte. Niclas Strandh menar att förkortningen i de här sammanhangen också kan utläsas »return on involvement«:

– Det handlar väldigt mycket om att ge sig in i diskussioner med kunderna. Man får inte bli en megafon som bara skickar ut erbjudanden på Twitter, då blir man ganska snabbt ointressant, säger han.

Men varför är det viktigt att vara personlig och öppen i de sociala medierna?

– Eftersom det handlar om just konversation. Man kan skapa en personlig relation till kunderna. Piratförlaget och tidningen Vi läser är två bra exempel i bokbranschen. De vågar prata och tycka till.

För förlagen tror han att en aktiv närvaro på nätet kan vara en väg att göra sig mer kända för allmänheten.

– Grunden kommer givetvis alltid att vara författarnas arbete, men här finns en chans för förlagen att bli tydliga med vad man står för. Inte minst kan de mindre och smalare förlagen lyckas med det. Men också jättarna som Bonnier kan utnyttja sociala medier på det sättet, men då i nischer, säger Niclas Strandh.

Ett sätt kan vara att börja marknads­föra böcker redan medan de skrivs. Författare kan blogga om processen, skapa en videodagbok, lägga ut textsnuttar som läsarna får tycka till om.

– Och när folk engagerar sig, och kanske till och med känner att de hjälpt till, då ökar chansen också för att man köper boken när den är klar, säger han.

Hur tycker du att man ska mäta sina insatser på nätet?

– Det finns massor man kan titta på. Antalet besökare, hur länge de stannar på sajten och vart de tar vägen sen. Går de till Bokus och ett eventuellt köp eller försvinner de någon annanstans? Men det är också intressant att titta på kvalitativa mått: vad är det folk säger om förlaget? säger Niclas Strandh och fortsätter:

– Bland det viktigaste man ska göra är att glömma räckviddssiffror. Med annonser i tidningar talar man om hur många människor man når. Siffrorna på nätet är sällan lika stora, men chansen är större att man når rätt människor.

Stefan Hyttfors, en av grundarna till kommunikationsbyrån Wenderfalck, håller med:

– Man ska skapa så individuella relationer som möjligt. I takt med att nätet blir mer och mer fragmenterat och individanpassat kommer det inte gå att samla massor av människor runt särskilt många saker. Det måste marknadsförare förstå. Det kommer att bli svårare och svårare att massmarknadsföra, eftersom det inte finns någon massa längre, säger han.

Stefan Hyttfors levererar ytterligare en tolkning av förkortningen ROI: »risk of ignorance«.

– Bestämmer man sig för att inte finnas med i de här sammanhangen måste man verkligen fundera igenom vad man riskerar att missa. Det är enkelt att börja testa, och samtidigt mäta om det får någon påverkan på försäljningen, säger han.

Läs även Läsarna i första hand och Sekwa blev synliga genom länkning

2019-04-19

Det är fult att ljuga (så varför görs det så ofta?)

FOKUS: En bok om en flertusenårig matlagningstradition fick en diskussion som legat och jäst i decennier att åter bubbla upp. Vem tar ansvaret för böckers innehåll?

Lars Schmidt

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera