Slaget om deckarna

Svensk bokhandels publisher PeKå Englund om konsten att leda ett försäljningskrig.

Publicerad

Deckarna vann försäljningskriget åt Bonnierförlagen 2018. Störst försäljningsframgång är Lars Keplers Lazarus som kom ut 19 oktober, men ändå sålde 278 000 exemplar på tio veckor fram till årsskiftet och blev Sveriges mest sålda bok 2018.

Här spelade en så enkel sak roll som att makarna Alexander och Alexandra Ahndoril var klara med manuset i så oväntat god tid att Albert Bonniers förlag hann sälja in Lazarus effektivt och maximera den i exempelvis olika bokklubbar.

Men försäljningsdirektören Göran Wibergs strategi för Bonnierförlagens deckarförfattare har överlag varit lyckad.

Statistiken för fjolåret visar nämligen att 40 procent av placeringarna på 20-i-topp för skönlitteratur (sju titlar), e-böcker (tio titlar), ljudböcker (sex titlar) och pocket (nio titlar) är en spänningsbok från Bonniers.

Det mest uppseendeväckande är att Malin Persson Giolitos Bara ett barn blev Sveriges sjätte mest sålda pocket. Boken kom ut på Piratförlaget redan 2011 och fanns med på backlisten när författaren bytte förlag till Wahlström & Widstrand innan hon gav ut succén Störst av allt.

Lägger man till e-boksförsäljning och nedladdningar i streamingtjänsterna för Bara ett barn, så blir det tydligt att en åtta år gammal bok lite i skymundan varit en av storsäljarna under 2018.

Och det här förklarar också Bonnierförlagens värvningar av Christoffer Carlsson och Anders Roslund från just Piratförlaget. (Jo Nesbø har gått samma väg, från Piratförlaget till Albert Bonniers förlag, förut.) Det finns ett större underliggande värde i backlisten på den nya bokmarknaden.

Göran Wiberg har så många etablerade och stora deckarförfattare – och egna nykomlingar som Niklas Natt och Dag, Stina Jackson, Bo Svernström och Maria Adolfsson, som alla ligger på pocketlistan i december – i sitt stall att han får en grannlaga uppgift att matcha dem så att för många slipper starta i samma lopp.

SvB:s reporter Lars Schmidt skriver att Piratförlaget visar sitt svagaste resultat sedan starten. Ska man vara orolig för Piratförlaget? Ekonomiskt är jag inte det.

Förlaget har god likviditet (och mycket sparade vinster) och gynnas av att Storytel går över till tidsbaserad ersättning. Trots att Ann-Marie Skarp tappar Christoffer Carlsson och Anders Roslund kan hon kapitalisera på deras backlist via en förhandling med Albert Bonniers förlag – och det är väl inte mer än rätt om man har byggt författarskapen över tid?

Trots vikande upplagor för inbundet och pocket finns en stor möjlighet att Piratförlaget formar om sin affär. Den risk jag ser är att ytterligare någon av hennes författare som i utlandet representeras av Salomonsson Agency (eller deras systerföretag) plötsligt, som av en slump, kommer på att de ska röra på sig och byta till ett Bonnierförlag …

 

PeKås lista

Tre starka upplevelser 2019:

1. Intervjuklippen – som Ingmar Bergman stoppade – med hans bror Dag Bergman på SVT Play.

2. Rigoletto på Kungliga Operan.

3. Glenn Close i Björn Runges The Wife på bio. En gjuten Oscar!

Powered by Labrador CMS