Status som affärsidé

Boklunden på Östermalm i Stockholm riktar in sig på dyra böcker och nyutgivna, signerade utgåvor i tiotusenkronorsklassen. Och trots lågkonjunktur och konkurrens från nätet pekar försäljningen uppåt.

Publicerad

stillsamma affärer som säljer handskar, hattar och antikviteter öppnade Boklunden på Karlavägen hösten 2008 – mitt i finanskrisen. Inspirationen kom från en exklusiv bokhandel i Montréal, med titlar för 150 000 kronor i sortimentet, berättar Boklundens ägare Eva Bjurström. I den lilla affärens bokhyllor står stora fotoböcker, modeböcker och reseskildringar. I ett inre rum finns pappersvaror, bokstöd och italienska dagböcker i skinn.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS