Tänk till!

När Förläggareföreningen för några veckor sedan anordnade e-bokshearingen »Allt nytt. Inget har förändrats« på ABF-huset i Stockholm snackades det en hel del om dinosaurier. Eller snarare snackades det en hel del om den så kallade dinosaurieteorin. Ett fenomen som i korthet, och lite förenklat, går ut på att när något nytt dyker upp så ska något gammalt försvinna. En teori som alltså i det här fallet syftar på pappers- och e-böcker.

Publicerad

När Förläggareföreningen för några veckor sedan anordnade e-bokshearingen »Allt nytt. Inget har förändrats« på ABF-huset i Stockholm snackades det en hel del om dinosaurier. Eller snarare snackades det en hel del om den så kallade dinosaurieteorin. Ett fenomen som i korthet, och lite förenklat, går ut på att när något nytt dyker upp så ska något gammalt försvinna. En teori som alltså i det här fallet syftar på pappers- och e-böcker.

En av dem som lyfte dinosaurieteorin var Ola Larsmo, författare och ordförande i Svenska Pen. Han passade samtidigt på att plocka isär teorin: »Om man går tillbaka 100 till 150 år i tiden ser man ett ganska intressant fenomen och det är att inget medium egentligen någonsin har ersatt ett annat medium«, berättade han.

När vi pratar om e-böcker finns det fortfarande en stor skepsis i vissa led. Eller åtminstone en oro och rädsla inför framtiden som tar sig uttryck i skepsis. 

Därför blev jag glad över att Förläggare­föreningens föredrag var fullknökad intill sista stolen. Och över att representanter för såväl förlag som bokhandel samt politiker fanns på plats. Det behövs.

Lika glädjande är att det dessutom kommer fler möjligheter att fördjupa sin digitala kunskap.

Bokmässan satsar stort under 2014 och anordnar tillsammans med Publit tre olika konferens­dagar om bokens framtid. The Next Chapter kallas samarbetet, du kan läsa mer om det på sidan 5.

Och när vi ändå är inne på kunskap. I december förra året redovisade Statistiska centralbyrån nya siffror som visar att drygt 75 procent av alla som sitter i svenska företagsstyrelser är män.

Förlagsbranschen har länge varit bra på att rekrytera kvinnor till maktpositioner. Det är den fortfarande – vad gäller förlagschefsnivå, som utan tvekan är en av nyckelpositionerna på ett förlag. Men i fråga om styrelse- eller vd-nivå skiljer sig inte förlagen från resten av företagen i Sverige. I det här numret av SvB har vi räknat efter och det är inte munter statistik. Bortser man från de fackliga representanterna är endast 20 procent av styrelseledamöterna på våra 20 största förlag kvinnor.

Till dem som säger att »det bara blir så« eller, som Svenskt Näringslivs ordförande Jens Spendrup verkar tro, att det inte finns fler kompetenta kvinnor, säger jag: Läs på om jämställdhet och strukturer. Att tro att man lever i en fredad zon är inte bara naivt. Det är också direkt skadligt för branschens framtid.

Hörde jag någon prata om dinosaurier?

Powered by Labrador CMS