Adlibris Home

På sidan 22 i det här numret kan du läsa om hur vår reporter Lars Schmidt följer med Pocketgrossistens hand on-vd Fredrik Gustafsson. Han togs in för att rädda ”en pocketleverantör i fritt fall”, som Lars Schmidt skriver.

Publicerad

På sidan 22 i det här numret kan du läsa om hur vår reporter Lars Schmidt följer med Pocketgrossistens hand on-vd Fredrik Gustafsson. Han togs in för att rädda ”en pocketleverantör i fritt fall”, som Lars Schmidt skriver.

   När han kom hade hans föregångare redan gjort sig av med stora delar av personalen, och nu jobbar exempelvis före detta regionchefen Charlotte Engström som konsulent ute i butikerna.

   Hon bär, skyltar, packar upp och organiserar i hyllorna. Även Fredrik Gustafsson är ute i butik flera gånger i månaden och hjälper till med att baxa lådor och sätta böcker i hyllor. Vi möter en person som skurit ner till minsta fikapaus och kräver enormt mycket av sin personal, men också av sina kunder. När Fredrik Gustafsson nu lämnar som vd är han övertygad om att Pocketgrossisten kommer att gå med vinst 2015. För branschens skull hoppas jag att han har rätt.

   Ett annat företag som haft stora problem de senaste åren är nätbokhandeln Adlibris. I höstas började nya vd:n Johan Kleberg, plockad från en helt annan del av Bonniers, TV4. Nu kan SvB avslöja att en av hans främsta åtgärder för att lyfta Adlibris igen är att bredda sortimentet. Och då pratar vi inte bara om givna saker som kontorsvaror eller leksaker, utan exempelvis te, kaffe och ”tillbehör till bakning”. Jag ser framför mig hur det krängs cupcakes-formar, strössel och kakplåtar. Kan nog tänka mig att denna utveckling sticker i ögonen på en del. Men med tanke på hur bokhandlare i mindre städer i allt större utsträckning blir diversehandlare med väskor som bästa inkomstkälla (se SvB 2/2015) är det inte speciellt förvånande att Adlibris går åt det här hållet. Det är ju inte heller någon hemlighet att världens största internetbokhandel Amazon egentligen tjänar sina pengar på att sälja helt andra saker än böcker. På deras hemsida kan man köpa allt från gardinstänger till kaffemaskiner och konstgödsel. Marginalerna på dessa varor är gissningsvis mycket högre än på böcker. Etta på Amazons topplista är en digital köksvåg.

   Under veckorna fram till jul publicerade vi veckotopplistor – för bokförsäljningen alltså – på vår hemsida. Under vintern har vi fått en del frågor kring om detta skulle kunna bli ett permanent inslag. Vi kommer inom kort att lansera vår nya (bättre, snyggare, smartare) hemsida. Finns det ett intresse av att få topplistor över bokförsäljningen varje vecka? Jag vill gärna höra vad ni tycker! Mejla mig på tove@svb.se med synpunkter på det här.

Powered by Labrador CMS