Tillbaka

Adlibris: acceptera avtalen eller bli avstängda

2009-09-11
av Lasse Winkler
Foto: Ola Kjelbye
20 procent. Det är Adlibris nya krav på förlagssverige. De flesta förlag har gått med på det nya avtalet. De som vägrar skriva på hotas med att inte kunna sälja sina böcker via Sveriges volymmässigt största bokförsäljare.

ng>De senaste månaderna har Adlibris gått ut till alla förlag i Sverige med krav på högre rabatter. Alla stora, medelstora och välkända mindre förlag har fått veta att internetbokhandeln kräver 15 procent i rak rabatt och fem procent i marknadsföringsbidrag. Det senare i huvudsak knutet till gemensamma annonsupplägg med förlagen.
Ingen av de fyra stora – Bonnierförlagen, Norstedts Förlagsgrupp, Forma och Natur & Kultur – vill skriva på avtalet innan de vet vilka rabatter KF-gruppen kommer att kräva. Därför har Adlibris valt att skriva tillfälliga avtal med dessa förlag fram till årsskiftet. Avtal som ligger runt 16–17 procents rabatt totalt.
Pär Svärdson, vd Adlibris:
– Det är inte så långt som vi vill komma. Men vi har sagt att vi inte kommer att köpa in någon rea förrän vi är överens. Och vi accepterar inte nuvarande avtal efter nyår.
När det gäller Bonnierförlagen har man överhuvudtaget inte förhandlat.
Pär Svärdson:
– Nej, det fungerar inte. Vi har ju samma ägare och ledning. Vad händer om vi inte kommer överens?
I stället har man valt att låta förhandlingsvillkoren man får med Norstedts också gälla för Bonnierförlagen.
Överhuvudtaget har Adlibris skärpt tonen i sina förhandlingar. De förlag som inte går med på kraven hotas med köpstopp, att titlarna plockas bort från sajten.
Det har skrämt och irriterat många förlag. Men en del vägrar trots det att skriva på.
Vad händer med dem?
– Ja, de som inte skriver på åker ut, säger Pär Svärdson.
Men då kommer ni inte längre att kunna säga att ni har »allt«?
– Jo, för ingen säger nej. Jag har inget dåligt samvete för det här. Vi vill inte smälla till förlagen men måste anpassa oss till läget. Tidigare gav man inte nätbokhandeln någon rabatt men det gör man nu.
Pär Svärdson menar att det var Bokia som satte igång det hela när kedjan började köpa in böcker till sin nätbokhandel till bokhandelsrabatt. Och Akademibokhandeln och Bokus följde efter senare i våras.
Nu är Adlibris först ut med nya avtal, som sätter nivån. Senare i höst kommer KF-gruppen, som precis börjat sin förhandling med Bonnierförlagen, med sina krav.
Gentemot de mindre förlagen har Adlibris valt en annan avtalskonstruktion. De kräver även där 20 procent men ser ingen mening i att dela upp det i rabatt och marknadsföringsbidrag. Det senare skulle inte ge särskilt mycket pengar för till exempel tio sålda exemplar av en bok.
I stället har man satt samman vad man kallar ett småförlagspaket som innehåller lagerhållning, försäljningsuppföljning och en del marknadsföring på den egna sajten.
Men även här är många förlag upprörda och starkt kritiska.

Omsättning 2008
Akademibokhandeln: 1 120 mkr
Bokia: 876 mkr
Adlibris: 836 mkr

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.