Tillbaka

Bara Bonniers på höstrean

2012-09-17
av Tove Leffler
I Åhléns höstreakatalog är alla titlar utom tre från Bonnierförlagen. Trots att företaget betonat att man inte ska prioritera egna titlar sedan Pocketgrossisten tagit över Åhléns bokförsäljning.


Anledningen är att kampanjen för några år sedan initierades av Bonnier­förlagen, säger Thomas Thoorhus, vd för Pocketgrossisten. Kampanjer är dyra att distribuera och beroende på kampanjtyp så blir det mer effektivt att ta alla titlar från samma förlag när det är möjligt, säger Thomas Thorhuus.
– Pocketgrossisten försöker jobba utifrån den affärsmodellen vi har och få till effektiva kampanjer. Det är inte så att vi får ett restparti från Bonniers som de vill trycka ut. Vi gör ett urval som vi tror på.
– Det är otroligt otillfredsställande för en ansvarig chef att se att vi inte kommer in i viktiga kanaler, säger Per Faustino, förlagschef för Norstedts facklitteratur.
Daniel Norling, försäljningsdirektör på Norstedts tycker att det är olyckligt. För två år sedan, när Åhléns själva höll i rean, var de med.
– Vi har inte ens fått offerera i år. De kan ju inte veta om detta är det mest effektiva. Framför allt är det olyckligt för kunderna.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.