Så mycket skrivkramp – så lite kredd
Jag ringde Piratförlaget för att få lite inspirerande bakgrundsinformation till topplistetexten om Jo Nesbøs Huvudjägarna. Men de pratade mest om Alex Schulman, och om hur underligt det var att hans nya bok med den fyra rader långa titeln inte låg på topplistan. Den hade, hävdade de, sålt massor – inte minst signerade exemplar – via framförallt Adlibris.
Jag blev lite kallsvettig. Det är mycket som kan gå fel i sammanställandet av topplistorna. Inte minst när de ska sammanställas på kort tid, korrigeras och översättas till engelska för våra utländska systertidningar och därtill kompletteras med inspirerande texter för publicering i tidningen (när det sammanfaller med utgivningsschemat). Då kan det hända att man riskerar missa felklassade danskband på 106:e plats på pocketlistan – det var där jag hittade Schulmans bok.
Upprättelse och en femteplats i all ära, men nu var det i första hand inte försäljningen till mars månads topplistor Piratförlaget saknade, utan försäljningen i samband med utgivningen i januari och den gäckande signerade upplagan.
Ja, men hur många kunde det vara? Ett par hundra ex kanske, kommenterade kollega Karin som tänkte sig signerade exemplar som något begränsat, snudd på exklusivt.
Hur många gånger orkar man skriva sitt namn i böcker utan given mottagare?
Men där hade vi underskattat den gamla bloggkungen: när jag senare i samtal med Adlibris fick fram den signerade försäljningen, som lagts på ett specialskapat ISBN och därför inte synts i försäljningsrapporteringen, uppgick denna till inte mindre än 2 200 exemplar!
Så mycket skrivkramp och så lite kredd – åtminstone topplisteplaceringskredd.
Det är säkert en klen tröst för Alex Schulman, men samma orättvisa topplistebehandling är vardagsmat för Sveriges officielle signeringskung Björn Hellberg som reser land och rike runt med sina böcker i bilens bagagelucka och signerar prestigelöst varsomhelst, närsomhelst.
Vi fann honom till exempel bredvid charkdisken på Ica Opalen i Göteborg dagen innan bokmässan inleddes i fjol. Den typen av försäljning nådde och når aldrig topplistorna.
Direktförsäljningen via förlagens hemsidor, via mindre internetbokhandlar eller helt fristående fysiska boklådor når inte heller topplistorna, inte heller monterförsäljningen på bokmässan, bokklubbsförsäljning eller tidningars bok-erbjudanden. Men vi står ändå för den bredaste och mest heltäckande redovisningen av bokförsäljningen i Sverige, med fler och fler rapportörer.
Och Adlibris lovar se till att all försäljning, även signerade specialupplagor, finns med i underlagen framöver.
Vad tyckte du om artikeln?