Tillbaka

Det händer på nätet

2016-03-18
av Tove Leffler

Tove Leffler om Svensk Bokhandels hemsida och bokrean.

Det är glädjande att se att så många av er, över 80 procent, läser alla eller nästan alla våra nummer och att ännu fler läser allt eller nästan allt som vi skriver. Det visar vår läsarundersökning, som precis är klar. Tack till alla er som tog er tid att svara!

Nio av tio anser att ni får ny information från tidningen, vilket är en av våra viktigaste uppgifter. Men ni är fortfarande ett antal som aldrig besökt vår hemsida. Här vill jag därför uppmana er att gå in och läsa även där. Där finns artiklar som aldrig dyker upp i tidningen, där har vi våra populära gästbloggare och där kommer månadens topplistor upp så fort de finns tillgängliga. För att bara nämna några saker. 

Jag lovar att du kommer att hitta mycket matnyttigt på svb.se. Bland annat rapporterade vi nyligen om hur årets rea gått: bättre än förra året för de flesta, och då var 2015 ett bra reaår. 

Men bokrean genererar inte bara positiva tillrop.

På svb.se finns även ett debattinlägg från Gunnel Hedenblad där hon uttrycker sin oro över den stora andel nästan nya böcker som säljs på rean, fler ”än någonsin förut”. Samma kritik riktar flera andra bokhandlare på sidan 8 i det här numret. 

Att sälja böcker som bara är några månader gamla på bokrean är ett fenomen som pågått i flera år, men i år har både Akademibokhandeln och Adlibris tagit det ett snäpp längre. Akademibokhandeln lyckades förhandla till sig ensamrätt på Jojo Moyes Arvet efter dig genom att beställa ett väldigt stort parti av Printz Publishing. Adlibris fick ett bra pris på Martina Haags senaste bästsäljare mot att de ville köra en kampanj med den, men körde den sedan som reatitel utan Piratförlagets vetskap. 

I båda fallen har titlarna sedan sålts med extremt låg marginal och för priser som de berörda förlagen uppfattar som för låga. 

Jag förstår att man kan behöva ett litet antal ”nyare” titlar för att locka folk till rean. Men att sälja böcker som släpptes för bara några månader sedan för 49 kronor gynnar inte en redan pressad bransch. 

Under början av 2000-talet vande branschen svensken vid att böcker skulle kosta nästan ingenting. Sådana förväntningar är farliga och i dag upplever jag att det finns en ökad medvetenhet om att alltför låga priser skapar problem för hela branschen. Ändå ser vi exempel som de ovan och det oroar mig. Vi kan inte devalvera priset på boken fullständigt, för det drabbar både förlag och bokhandel. 

I dagsläget finns inga kunder som kräver att en ny, inbunden bok ska kosta 49 kronor. Men kanske kommer de att kräva det om vi fortsätter så här.