Tillbaka

En delikat uppgift

2011-02-10
av Lasse Winkler
När Pär Svärdson och Fabian Fischer nu lämnar Adlibris tar de med sig en del av företagets själ när de går. De är de sista kvarvarande grundarna och det är deras entreprenörsanda och drivkraft, mer...

När Pär Svärdson och Fabian Fischer nu lämnar Adlibris tar de med sig en del av företagets själ när de går. De är de sista kvarvarande grundarna och det är deras entreprenörsanda och drivkraft, mer än något annat, som legat bakom företagets framgångar genom åren. De är båda en viktig del av framväxten av företagets professionella kultur och vinnande koncept.
Med Magnus Dimert får Adlibris det bästa vaktbyte de kan få i dag. In kommer en man som kan företagskulturen, som känner dess styrka och svagheter och dess personal.


Med Magnus Dimert köper Bonnierförlagen sig i första hand tid. Men de står inför en komplex och svår uppgift. Adlibris är i dag Sveriges största bokhandel och Bonnierförlagens ögonsten. Men det är i en viktig bemärkelse inte ett Bonnierföretag. Det är ett entreprenörsstyrt företag starkt präglat av sina grundare och med detaljer i sin verksamhet som inte är stöpta i Bonnierkulturen, inte är möjliga i Bonnierkulturen. Adlibris har, som inga andra företag i Bonniersfären, ofta vågat närma sig sina utmaningar från ett helt annat håll än bara det rena företagsekonomiska perspektivet. Oftast har det lett dem till företagsekonomiskt sunda positioner.

Och det är ett gott betyg till Bonniers ledning att de tagit tillvara på detta.


När Bonniers nu ska flytta Adlibris från att vara ett entreprenörsstyrt företag till ett tjänstemannastyrt är valet av Magnus Dimert det bästa de kunde göra. Men det kommer inte att stoppa förändringen, bara göra den mjukare. Hur de kommer att lyckas återstår att se men den svenska förlagsvärlden i övrigt, och i synnerhet mindre förlags representanter, bör höja en skål för eller sända en tanke till Pär Svärdson och Fabian Fischer och tacka för en spännande och bitvis rolig tid. Få företag, i motsvarande situation och av motsvarande storlek, har kunnat behålla sin framtoning så som Adlibris har gjort.


Risken att det blir tuffare tag på marknaden och inte fullt så kreativt i framtiden är stor. Men det är upp till Adlibris nya ledning att visa att det inte blir så. De har en delikat uppgift framför sig.


Personligen tror jag att det vi nu ser är början till slutet på en epok. I min bok har Pär Svärdsons, men också Fabian Fischers, styrka varit deras nyfikenhet och vilja att testa det mesta. De har sett affärsmöjligheter och varit affärsmässiga men de har också gett uttryck för glädje och omtanke och en vilja att stödja affärspartners på ett ovanligt sätt.


De har haft och visat fantasi. En bristvara i affärslivet om ni frågar mig.

 

Läs även artikeln: Adlibris grundare lämnar företaget