"Adlibris är inte bokbranschens centrum"
Jag ger Johan Kleberg rätt i analysen men inte i åtgärdsförslaget. I bokbranschen har vi länge varit medvetna om att prisgapet mellan pocket och inbundna böcker är för stort. Det var en av anledningarna till att storpocketformatet introducerades.
I min presentation på Boken 2017 visar jag med underlag från bokförsäljningsstatistiken att priset på en svensk pocket är 30 procent av den inbundna boken. I de övriga friprisländerna USA och Storbritannien är motsvarande pocketpris 50 procent av den inbundna boken. Priset på inbundet är ungefär det samma som här i Sverige. Det är alltså den svenska pocketboken som är betydligt billigare än dess utländska motsvarigheter.
Johan Kleberg föreslår introduktionen av ett nytt format på svenska böcker, likt B-format eller trade paperback med ”avsevärt lägre f-pris”, säg 30-40 procent lägre f-pris än den inbundna boken. Om detta nya format skall ersätta den inbundna boken krävs det, beroende på att skillnaden i tryckkostnad mellan de båda formaten är försumbar, att försäljningen måste öka med minst motsvarande procent för att branschen skall uppnå status quo. För att vi skall tjäna på formatändringen måste ökningen vara betydligt större än så. Den marknaden och köpkraften finns inte i Sverige i dag.
Johan Kleberg säger ”gör som i England och släpp en häftad version på utgivningsdagen” implicerande att i England skulle den inbundna boken vara på väg att ersättas av paperback. Jag kontaktade förläggareföreningen i Storbritannien som gav mig senast tillgängliga statistik, vilken visar att den inbundna boken står stark och att utgivningen av paperbacks inte har ersatt den inbundna upplagan.
Vad som fick mig att reagera så starkt på Johan Klebergs utspel är hans företags självbild. Adlibris är inte bokbranschens centrum. De flesta framgångsrika företagsledare anpassar företagets verksamhet till omvärlden istället för tvärtom. Jag förstår att det är ett bekymmer att Adlibris inte är lika duktiga på att sälja inbundna böcker som de är på att sälja pocket, men det ligger i sakens natur att nätbokhandelns kundkrets hellre ser till priset på boken än till innehållet. I den fysiska bokhandeln möter kunden en riktig levande person som kan sälja böcker och inte som hos Adlibris en algoritm.
Mats Ahlström
Bokhandlare Djursholms Bokhandel
och tillika
Ordförande i Bokhandlareföreningen
Vad tyckte du om artikeln?