Tillbaka

Adlibris grundare lämnar företaget

2011-02-10
av Lasse Winkler
Foto: Ola Kjelbye
De sista grundarna av Adlibris, Pär Svärdson och Fabian Fischer, lämnar Adlibris.Affärsområdeschefen för konsumenter på Bonnierförlagen, Magnus Dimert, blir ny vd.

p>

Vid årsskiftet löste Bonniers in de sista aktierna av Adlibris gamla ägare, bland dem Pär Svärdson och Fabian Fischer och ytterligare ett dussintal personer.

Pär Svärdson:
– Jag har stött och blött frågan ganska länge. Det har ju blivit nästan 14 år. Det är en kombination av orsaker. En är att det betyder en del att gå från delägare till anställd. Sedan har jag haft ett par mål för mig själv som nu har uppfyllts; vi skulle vara störst, vi skulle någon gång komma upp i tio procents avkastning på nedersta raden vilket vi gjorde 2010 och vi skulle nå en miljard kronor i omsättning. Så det var ett bra tillfälle att sätta punkt.


Pär Svärdson och Fabian Fischer kommer att stanna kvar i två månader, sedan tar de en liten paus innan de i höst sätter sig ner och letar nya idéer.– Vi ska inte jobba med böcker igen. Det skulle bara bli en blek kopia av vad vi redan gjort. Troligen blir det ingenting med handel över huvud taget, säger Pär Svärdson.

 

Med Magnus Dimert får Adlibris en vd som kan företagskulturen och som funnits med i företagets närhet i någon form sedan 1998. Mellan 2000 och 2002 som vd för Elib, därefter som vd för Adlibris fram till 2008. Från Adlibris flyttades han in till Sveavägen och blev chef för affärsområdet Konsument inom Bonnierförlagen och ingick i företagets ledningsgrupp.


Magnus Dimert:
– Utmaningen blir att stärka positionen på den svenska marknaden. Det finns fortfarande kunder som handlar böcker men som inte känner till Adlibris.


De senaste åren har Adlibris satt nya vinstrekord men tillväxttakten, som fortfarande är hög, har avtagit. Innebär det en förändrad strategi? Högre priser? Nya produktgrupper?
– Nej, det som gör en vinnare är uthållighet och att anpassa sina tjänster till kunderna. Visst kommer vi att få en minskad tillväxttakt i Sverige men vår strategi har varit, och är, att lägga till nya marknader: att växa där.

 

Läs även Lasse Winklers ledare: En delikat uppgift

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.