Tillbaka

Akademibokhandeln byter strategi

2011-02-18
av Lasse Winkler
Akademibokhandeln vänder tillbaka till rötterna. Bokhandelskedjan har lagt en ny strategi där man uttryckligen vill vara den välsorterade bokhandeln med fokus på kvalitet och information.

– Pendeln svängde för långt under förre vd:n Ulf Lindstrand, säger Bo Holmberg, affärsområdeschef.

Det tidigare så starka fokuset på bästsäljare försvinner liksom den ensidiga betoningen på pris i marknadsföringen.

– Kommer vi inte ur tänkandet med enbart pris och produkt i fokus så dör vi.

Man kommer att satsa mer på allmän facklitteratur och på en kommunikation med omvärlden som mer betonar läs-ningens betydelse. Man byter reklambyrå och satsar på en kampanj under mottot »Vi kan böcker bäst av alla«.

Kedjan överger inte bara den kritiserade nedbantningen av sortimentet, utan låter även butikerna återfå möjligheten till självständiga inköp:

– Vi kommer att ha möjlighet att göra lokala beställningar och val i högre grad än tidigare.

Samtidigt skär man bort den synliga kontakten med Bokus i butikerna för att inte blanda ihop varumärkena. Bokus data-terminaler försvinner.

Läs en längre version av intervjun med Bo Holmberg om Akademibokhandelns nya strategi i Svensk Bokhandel Digital

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.