Är midlisten på väg att försvinna?

Bästsäljare kräver allt mer av förlagens resurser och boklådornas hyllplan. I USA ökar klyftan mellan titlarna som toppar listorna – och alla andra.

Publicerad

Egentligen pågår affärerna med samma metoder som alltid. Bästsäljare täcker upp för titlarna som riskerar att inte gå med vinst. Samtidigt hoppas förlagen att författarna i midlist-segmentet, lite i skymundan, ska lyckas klättra upp till försäljningstoppen. Men allt eftersom mittenskiktet tappat i försäljning de senaste åren ökar nu oron bland förlag och agenter, skriver Publishers Weekly. Hur ska intresset för midlist-titlarna väckas, när allt större andel av förlagens resurser läggs på bästsäljarna?

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS