Tillbaka

”Barnes & Noble behöver pengar”

2019-06-10
av Kalle Laxgård
James Daunt.
Foto: Sara Mac Key

Waterstones vd James Daunt blir chef även för Barnes & Noble. För att vända den krisdrabbade kedjan utlovar han mer butiksmakt, tålamod – och investeringar.

– Barnes & Nobles butiker är trötta och behöver lite botox.

I fredags avslöjade Wall Street Journal att en affär mellan riskkapitalbolaget Elliott Advisors UK, som sedan 2018 äger Storbritanniens största bokhandelskedja Waterstones, och USA:s marknadsledande aktör Barnes & Noble, var nära förestående.

Bara timmar senare bekräftade parterna affären.

Elliott köper den amerikanska kedjan för 537 miljoner pund, motsvarande knappt 6,5 miljarder kronor, inklusive skulder. För det får man en krisdrabbad kedja med 627 butiker i 50 stater samt en sedan länge blödande digitalsatsning i Nook.

Som vd har Elliott Advisors utsett James Daunt – den oberoende brittiska bokhandlaren som 2011 klev in som vd för ett konkursmässigt Waterstones.

Då behövde han drygt tre år på sig att vända skeppet. Den här gången är förutsättningarna annorlunda.

Sedan 2012 har Barnes & Nobles försäljning minskat för varje år, till att nu nära halverats. Intäkterna på drygt 7,1 miljarder dollar för sju år sedan har rasat till knappt 3,7 i fjol, motsvarande 34,4 miljarder kronor.

Framöver ska James Daunt leda både Barnes & Noble och Waterstones. För att bättre lära känna den amerikanska jätten ska han nu inleda ett pendlarliv mellan London och New York.

I en intervju med Bookseller säger James Daunt att bakgrunden till att han tar jobbet är en vilja att rädda Barnes & Noble. Han har själv varit med och arbetat fram affären tillsammans med Elliott Advisors chef Paul Best sedan oktober i fjol.

När James Daunt jämför situationen för det Waterstones han en gång tog över, och det Barnes & Noble han nu ska försöka vända, konstaterar han i Publishers Weekly att den amerikanska kedjan ”åtminstone är lönsam”.

– Men om försäljningen inte vänds kommer det att bli negativa konsekvenser, som att stänga massa butiker, eller ännu värre – stänga alla butiker, säger han.

Några nerskärningar ser han inte i dagsläget. Snarare investeringar.

James Daunt gör klart att Elliott Advisor i egenskap av riskkapitalbolag längre fram kommer att vilja sälja Barnes & Noble – och då med en bra vinst. För att nå dit krävs det att man fortsätter investera och bygger bolaget.

– Den enkla sanningen är att Barnes & Noble behöver pengar: Folk vill handla i butiker som är moderna, rena och inbjudande. Barnes & Nobles butiker är trötta och behöver lite botox, säger James Daunt till Publishers Weekly.

Den tillträdande vd:ns idé är att, precis som när han tog över Waterstones, ge tillbaka makt från central nivå till de enskilda butikerna. Ett exempel som varit tydligt i Storbritannien är att låta butikscheferna bestämma över sortimentet och anpassa det efter just sin målgrupp.

– Det fanns väldigt bra folk inom Waterstones när jag kom och jag förväntar mig att det finns personer med motsvarande kompetens inom Barnes & Noble. Mitt jobb blir att ge dem mer befogenheter och staka ut rätt väg, säger han till Bookseller.

James Daunt är tydlig med att han ännu inte vet tillräckligt mycket om kedjan för att kunna ge besked om eventuella butiksnedläggningar eller om framtiden för krisande Nook.

– Min strategi är, likt när jag kom till Waterstones, att förstå affären innan jag drar några slutsatser. Jag har ingen uppfattning om Nook ännu, men det är verkligen spännande att ha en sådan verksamhet, särskilt som investeringen redan är gjord, säger James Daunt till Bookseller.

Han betonar att han är en bokhandlare i grunden och förstår hur man framgångsrikt sköter boklådor. Samtidigt är han noga med att påpeka att det inte finns någon magisk universallösning för att vända en bokhandelskedja.

– Jag marscherar inte in på Barnes & Noble och säger: ”Här är svaret!” Vi är ett handelsföretag och tjänar pengar genom att göra bokhandlarsaker. Så det är vad vi ska göra. Det kommer inte bli några snabba förändringar, säger han till Publishers Weekly.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.