Bertelsmann öppnar på Internet

Nu tar mediagiganten Bertelsmann upp kampen med både Amazon och B&N. Med arbetsnamnet BooksOnline har redan en organisation börjat byggas upp i New York.

Publicerad

Den nya organisationen byggs upp under ledning av Chip Austin, en tidigare chef från det kommersiella nätet Prodigy. BooksOnline ska erbjuda böcker från såväl Bertelsmanns amerikanska dotterbolag Bantam Doubleday Dell som andra förlag inom alla språkområden. Förutom sina bok- och musikklubbars stora kunddatabaser (35 miljoner medlemmar över hela världen) har Bertelsmann ytterligare en konkurrensfördel med BDD:s 40 lager utspridda ver hela USA och 43 ordercentraler ver hela världen. Till skillnad från sina internetkonkurrenter ser BooksOnline sig som den enda verkligt globala bokförsäljningstjänsten. Och nog kommer de slåss med priset. "Vi ska konkurrera med service, innehåll och leverensfördelar, men på Nätet måste man ha konkurrenskraftiga priser också", säger Chip Austin till Publisher Weekly. Negativa bokhandlare

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS