Tillbaka

Bibliotek låter Adlibris styra urvalet av böcker

2010-04-09
av Alberte Bremberg
Biblioteken i Stockholm och Malmö har infört så kallade profilköp. De sköts av Adlibris som vann upphandlingen. En form av »outsourcing« kallas det på Stockholms Stadsbibliotek.

>Profilköp innebär att leverantören Adlibris själva väljer profil på stora delar av de böcker som distribueras till biblioteken.

– Målet är att ha så mycket profilköp som möjligt, säger Sarah Olsson, inköps­koordinator på Malmö Stadsbibliotek.

– Vi underlättar bara deras jobb, säger Fredrik Lind, ansvarig på Adlibris.

Fredrik Lind gör urvalet utefter kategoriseringar som biblioteken satt upp.

Jonathan Pearman, katalogkoordinator på Malmö Stadsbibliotek är nöjd:

– Det har överlag gått bra, frågan är om man ska ha det kvar eller utveckla det och gå efter bästsäljarlistor rakt av – men då blir det ett rent maskinellt förfarande.

I Stockholm står profilinköpen för 55 procent av de skönlitterära inköpen. Budgeten är på 3,6 miljoner kronor.

– Det är inte konstigare än om vi skulle behöva mjölk och säga till någon: Skicka hit mjölken, säger Martin Hafström, enhetschef på Stockholms Stadsbibliotek, och tillägger:

– Adlibris har gjort en viktig insats för Stadsblioteket på den här marknaden.

Niclas Lindberg, generalsekreterare på Svensk Biblioteksförening efterlyser en tydligare diskussion från bokbranschens sida och menar att biblioteken måste reglera sina avtal gällande profilinköp ordentligt:

– De måste fullfölja sitt ansvar gentemot låntagarna om allsidigt sammansatta inköp.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.