Tillbaka

Bokbranschen kan lära av gammelmedia

2011-09-23
av Johanna Westlund
Foto: Ola Kjelbye
Det behövs fler aktörer så att det inte blir ett e-boksmonopol. Och det är nödvändigt att den svenska branschen agerar omedelbart – annars kommer utländska förlag och återförsäljare att ta över den svenska marknaden. Det var panelens slutsats efter fredagens e-boksdebatt. &n

>På en av fredagens e-boksdebatter – Vad fattas e-boken? – återkom man till samma frågor som vanligt: pirateri, orättvis moms, bibliotekens utlån som hot mot försäljningen, prisläget. Men det var en påtagligt positiv stämning bland paneldeltagarna, som samtliga är verksamma i bokbranschen.


Paneldeltagarna var Johan Greiff på Elib, Kristina Ahlinder på Förläggareföreningen, författaren Alex Schulman, och Magnus Nytell på Bonnierförlagen.
Det behövs många aktörer på e-boksmarknaden så att den kommer igång, slog de snabbt fast.


Bara en aktör är ingen hit. Då finns det risk att det skapas ett ”monster”. Magnus Nytell nämnde bland annat Audible – numera Amazonägt – i USA som exempel på det: de har i princip monopol på digitala ljudböcker, och förlagen får bara 70 procent av intäkterna på ljudböckerna som säljs där.

– Samma sak kan mycket väl hända på e-bokssidan, sa Magnus Nytell och fortsatte:

– Se bara på Amazon, de har sålt böcker med förlust i flera år – bara för att få den enorma marknadsandel de har. Så jag välkomnar fler aktörer.

 

– Om inte svenska aktörer sätter igång så kommer utländska aktörer som Amazon att ta sig in på den svenska marknaden, sa Johan Greiff och tillade att de har enorma muskler: när Amazon nyligen gick in i Storbritannien lade man 232 miljoner kronor på marknadsföring på bara två veckor.

 

I dag har e-boken sakta hunnit bli en mer accepterad del av den svenska bokbranschen.
– För några år sedan hade vi författare lite motstånd mot e-boken. Jag och Camilla Läckberg höll på att bråka med Forum, vi ville inte skriva under, vi skulle få för lite pengar, det kändes lite fischy, sade Alex Schulman.

 

Däremot var panelen inte enig om e-bokens prisläge. Å ena sidan är tryckkostnaden ungefär 15 procent av kostnadsmassan för att göra en bok, berättade Magnus Nytell. Å andra sidan vill man inte sänka priset på e-böcker:
– Problemet är att vi har svårt att få samma intäkter som på en tryckt bok, sade han.

 

– Så du menar att det blir billigare att göra en e-bok, men att e-boken ändå blir lika dyr som den inbundna boken…? frågade Alex Schulman.
– Eh, ja, svarade Magnus Nytell.

 

– Men kan man inte sänka priset till hälften och sälja tio gånger fler e-böcker i stället? frågade Johan Greiff.
– Eh, jo, svarade Magnus Nytell.

 

Men både Kristina Ahlinder och Alex Schulman påpekade förlagets roll i boktillverkningens värdekedja.

 

Alex Schulman poängterade att det arbete som förlaget gör för att ge ut en bok är något få författare skulle klara av själva, så att skippa förlagsledet är inget alternativ. Något även Kristina Ahlinder betonade:

– Att vem som helst kan lägga ut en text på nätet gör det svårare för läsaren. Att ett förlag satsat på en författare är en garanti för en viss kvalitet, att en riskkapitalist investerat i det här, sade Kristina Ahlinder.

 

Alex Schulman drog också en parallell till den övriga medievärlden: hur exempelvis kvällstidningarna måste satsa på snabba webbgrejer och tv-kanalerna göra snabba klipp och korta filmsnuttar som passar för nätet:

– Man har fler tittare på webben, men pengarna finns fortfarande kvar i gammelmedia. Jag kan tänka mig att samma sak sker i bokbranschen, säger Alex Schulman och får medhåll av Johan Greiff.

 

De nämner sms-noveller som slagit stort i Japan, att Mix förlag nu i höst börjar ge ut digitala noveller, Magnus Nytell berättar att Bonnierförlagen säljer noveller ur Jonas Karlssons senaste novellsamling även styckvis i digitalt format på webben.

– Den stora apparaten är inte nödvändig på webben. Det har växt fram speciella produktionsbolag som gör tv speciellt för webben – motsvarande sak kan hända i den här branschen, sa Alex Schulman.

 

I piratfrågan var man dock inte enig i panelen. Johan Greiff påpekade att konsumenten inte bryr sig om varken bibliotek eller pirater.

– Pirater är ett övergående problem, sa Johan Greiff och fortsatte:
– I bästa fall slipper vi den legala striden helt ifall vi skapar en bättre tjänst. Se bara på Spotify.

– Men man måste också driva rättsliga processer mot de värsta förbrytarna, sa Kristina Ahlinder.

– Javisst, det är ett brott, men vi kan inte bara skylla på det istället för att skapa lösningar, sa Johan Greiff.

 

 

Läs om torsdagens debatt här: Svenska branschen för slö för e-böcker

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.