Tillbaka

Bokhandeln hoppas hålla förra årets siffror under rean

2020-02-24
av Kristian Lönner
Foto: Julia Gillberg

Förra året backade den samlade försäljningen under bokrean i alla kanaler, visar statistik framtagen för SvB. Men både Bokhandelsgruppen och Ugglan hoppas hålla 2019 års siffror under årets reaperiod.

Bokrean förra året följde utvecklingen för den samlade bokförsäljningen under 2019. Försäljningen minskade i alla kanaler, minst i fysisk bokhandel och mest i dagligvaruhandeln. Det visar statistik som Erik Wikberg tagit fram för SvB ur den stora Bokförsäljningsstatistiken som presenterades förra veckan.

Fysisk bokhandel tappade 3,6 procent till 119 miljoner kronor medan internetbokhandeln och bokklubbar backade 6,1 procent till 118 miljoner. Det betyder att fysisk bokhandel med liten marginal gick om internetbokhandeln som största kanal. Största tappet stod dagligvaruhandeln för, minus 11,7 procent till 46 miljoner kronor. Siffrorna visar försäljningen av hela sortimentet, alltså inte bara reaböcker, från reans start och tre veckor fram i tiden.

Uppdelat i genre gick populär facklitteratur samt barn och ungdom bäst. De ökade med 3,7 respektive 2,1 procent. Det största tappet var på mat och dryck, minus 6,4 procent, och humaniora som tappade 4 procent.

Anna Austin, kategorichef för böcker på Akademibokhandeln och Bokus, säger att förväntningarna i år är att hålla 2019 års siffror.

– Hos oss har rean stått sig bra de senaste åren och på Bokus har vi till och med haft en liten ökning, säger Anna Austin som märkt av den starka försäljningen av facklitteratur.

– De kan vara lite dyrare och på rean har man råd och då bunkrar man upp. Vi hade De omätbaras renässans förra året på Bokus och det var den bäst säljande reatiteln.

Precis som tidigare har Akademibokhandeln och Bokus exklusivitet på vissa reatitlar.

– På Akademibokhandeln är vi för andra året ensamma om att ha Lars Lerins Naturlära och förra året tog den slut på en dag. Vi har också unikt framtagna klassiker som är en tradition att ha på rean.

Anders Billing, vd på Ugglan, berömmer Akademibokhandeln för att ha bidragit till att göra rean stark men är inte förtjust i att Bokus har exklusiva reatitlar.

– Jag tycker det är tråkigt. Det hade varit roligt om vi hade kunnat ha ett samarbete där med exklusiva titlar för den fysiska bokhandeln, säger han.

Han tycker ändå att rean funnit en form som fungerar och hoppas att Ugglan kan matcha förra årets försäljningssiffror.

– Ett problem de senaste tio åren har varit att man från vår återförsäljningssida dragit ner inköpen ganska kraftigt och det är svårt att sälja mer om man köper in mindre, säger Anders Billing och fortsätter:

– Det finns kollegor som tycker att rean bara är massa jobb och stök och bök, men vi har haft fem, sex exempelbutiker som transparant lämnat sina siffror som visar att rean fortfarande är den mest lönsamma kampanjen.

Tror du att känslan att rean inte är värd besväret kommer av att julhandeln, i fysisk bokhandel, i dag nästan är dubbelt så stor?

– Ja, det är nog helt rätt. I början på 90-talet var det en allmän uppfattning att bokrean stod för 15-20 procent av årsomsättningen men nu är det bara några procent och jämfört med julhandeln helt andra tal. I dag är rean en liten kampanj men den är fortfarande lönsam.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.